sluiten
Inloggen
Aangesloten sites bij
sluiten

Provincie eist geld van statenlid SP

  • LC | Gepubliceerd op 03 februari 2007, 08:55
LEEUWARDEN - 

Voormalig statenlid Hanny Palmen-Lehmann van de Socialistische Partij (SP) heeft zichzelf een forse som geld toegeëigend die haar niet toekwam. De provincie eist in een rechtszaak ruim €40.000 van haar terug. Het gaat om de jaarlijkse toelage die de SP was toegekend voor het inhuren van ondersteunend personeel voor de statenfractie.

Het eerste jaar dat de SP in de Friese staten zat, stak Palmen het voorschot in eigen zak. De huisaccountant van de provincie ontdekte de dwaling van het SP-statenlid uit Ferwert. Ze werd hier eind 2005 op aangesproken, negen maanden nadat ze haar politieke carrière abrupt had afgebroken.

Palmen stemde in met de terugbetalingsregeling die ze kreeg voorgelegd. Het voormalige statenlid is de betalingsafspraak echter niet nagekomen. De provincie wil het volledige bedrag, inclusief rente, in een civiele procedure terugvorderen.
Hanny Palmen was niet bereid commentaar te geven. ,,Dat lijkt me op dit moment wijzer.''

Inloggen
Reacties
  • ...hmmm, wil de laatste oprechte SP bestuurder het licht uitdoen? "Jan, ben jij er nog?"..

    Geplaatst door Gosseh op 09:10 03-feb-2007
  • Tja, geld en politici. Het schijnt niet samen te kunnen gaan.

    Geplaatst door protter op 11:54 03-feb-2007
  • Gosseh, dat zal moeilijk gaan, want dat is al door de laatste frauderende VVD-er uitgedaan.

    Geplaatst door PeterS op 12:09 03-feb-2007
  • HET ENIGE BELANG IS EIGENBELANG ..............

    Geplaatst door Trijekwat op 12:14 03-feb-2007
  • Ik hoop dat de SP bij de statenverkiezingen capabeler figuren aantrekt.Het is toch triest dat de 2 gekozenen van de vorige verkiezingen de kiezers belazerd hebben en het alleen om geld ging.

    Geplaatst door Birdy op 12:34 03-feb-2007
  • Daar gaat ons zuurverdiende gemeenschapsgeld. SP, bedankt! Wie zelf persoonlijk als politicus niet goed is te vertrouwen, verdient ook geen stem.

    Geplaatst door Echte liwwadder op 13:45 03-feb-2007
  • Gepost door Echte liwwadder op 03-02 13:45. Zijn Liwadders n echt zo dom? Beter analyserend en begrijpend lezen leren. Er staat nl. iets heel anders, als je goed analyseert. En dan moet je niet de kop van het artikel lezen.

    Geplaatst door Auke Veenstra op 15:07 03-feb-2007
  • Misschien dat SP,ers nu ook wat milder oordelen als het om een lid van een andere partij gaat.Om met Cruyf te spreken:ieder nadeel heeft zo zijn voordelen.

    Geplaatst door M.Postma op 15:23 03-feb-2007
  • @Auke, deze mevrouw heeft nog geen cent terugbetaald, van wat ze heeft 'geleend'. Het is eerst binnen kamers gehouden, maar de PS heeft dit nu toch moeten aankaarten bij gerechtelijke machten in dit land.

    Geplaatst door Magik op 15:40 03-feb-2007
  • Ik vind het schandalig dat zij dit geld heeft ingepikt en het is dan ook zeer terecht dat de provincie dat geld terug eist. Dat zij SP'er is heeft er m.i. niks mee te maken, het gaat er om dat iedereen zich aan de wet houdt en wie dat niet doet, hoort daarvoor in mindere of meerdere mate op de vingers getikt te worden.

    Geplaatst door IngeB op 15:43 03-feb-2007
  • Na Amsterdam, staat de SP er in Friesland mooi gekleurd op. Twee fractieleden, eentje stapt er snel uit, en heeft het over 'hypocriete rooie jehova's' als hij het heeft over zijn partijgenoten. Deze mijnheer vangt overigens nog steeds ruim 1.000 Euro vergoeding van de overheid per maand. Deze 'mevrouw' waar het nu over gaat stak meer dan 40.000 Euro in eigen zak. Dus idd hypocriete lui, links lullen, rechts vullen. @Auke ben je nu echt zo dom dat je dit ook weer gaat 'recht(s)lullen'? Beetje meer respect voor de Liwwarders!! ;-)

    Geplaatst door PietjeBel op 15:57 03-feb-2007
  • Is lezen toch zo moeilijk zoals Auke vaak wil beweren .........? Ik heb altijd gedacht dat Auke Veenstra een rechtse RAKKER was .........

    Geplaatst door Trijekwat op 16:14 03-feb-2007
  • TRijekwat:dat is AUKE ook.hij weet het alleen zelf nog niet.

    Geplaatst door M.Postma op 17:14 03-feb-2007
  • Gepost door PietjeBel op 03-02 15:57. Nee Pietje, ik veroordeel dit net zo fel als ieder ander fatsoenlijk mens. Maar het gaat niet de SP. De SP staat hier volledig buiten en ik ben blij dat, dat het gaat om een paar ex-Sp-ers, waar ik me voor schaam. Jammer en stom, dat we die destijds, onwetend, een kans hebben gegeven. Mag niet weer gebeuren. Ik kan jullie zeggen dat ik blij ben dat de SP verlost is van deze hypocriete lui.

    Geplaatst door Auke Veenstra op 17:30 03-feb-2007
  • Gepost door M.Postma op 03-02 17:14. Postma, je hebt me de ogen geopend!!!! Maar....niet verder vertellen, hoor!

    Geplaatst door Auke Veenstra op 17:31 03-feb-2007
  • Gepost door Magik op 03-02 15:40. Gelijk heb je en ik ben blij dat ze gerechtelijk wordt aangepakt. Zo hoort het in een rechtstaat, waar mensen zich verrijken ten koste van anderen met gemeenschapsgeld. En wat mij betreft mag dat andere ex-statenlid van de SP ook aangepakt worden op zijn zakkenvullerij (want dat ben ik met PietjeBel eens, al heeft dat niks met links of rechts te maken en nog minder met de SP), maar, helaas, zal dat onmogelijk zijn.

    Geplaatst door Auke Veenstra op 17:35 03-feb-2007
  • PietjeBel, ik vind 'links lullen rechts vullen' nou niet bepaald positief klinken voor 'rechts'. Hiermee wordt namelijk geimpliceerd dat 'rechts' continue 'rechts vult', dus voor eigen gewin/belang kiest (als ik dat goed uitleg)? ;)

    Geplaatst door IngeB op 17:40 03-feb-2007
  • was dat soms die anetteP ??

    Geplaatst door niksongepast op 22:11 03-feb-2007
  • Ze wordt nu wel gerechtelijk aangepakt, maar alleen om het geld terug te betalen, das niet genoeg. Ze moet ook aangepakt worden voor oplichting en verduistering. Er moet dus aangifte worden gedaan. Als iemand met een uitkering fraudeert moet hij/zij ook terugbetalen en wordt hij door de OvJ vervolgt voor fraude. Het kan/mag niet zo zijn dat deze ex-Sp-er hier mee weg komt. Kan ik als burger ook aangifte doen van verduistering van belastinggeld?

    Geplaatst door lejac op 22:13 03-feb-2007
  • Precies wat ik altijd heb gedacht: die SP-ers zijn vooral solidair met zichzelf. ;)

    Geplaatst door Krin op 22:34 03-feb-2007
  • Beroerde politisi hawwe wy oeral. It is wol hiel ienfâldich en net terjochte om de SP sa op it harspit te nimmen. Ik haw ien fraach foar al it rjochtse folk dat sa graach oan alle kanten de oanfal op de SP ynset: hawwe jimme wolris heart fan it eks-keamerlid en eks-steatenlid fan de VVD, Patricia Remak? Dy't mar efkes net fertelde fan har wachtjild fan de keamer doe't hja steatenlid fan de VVD wie?

    Geplaatst door André van der Meer op 22:45 03-feb-2007
  • Tja, André, daar heb je wel gelijk aan. Maar het bedragje dat Remak achteroverdrukte, valt in het niet bij de 'slompe jild' die Hannie Palmen zich toe-eigende. (bij wijze van spreken dan, 't is de helft ;) )

    Geplaatst door Krin op 22:59 03-feb-2007
  • zo de ouders zongen piepen de jongen( en ja ik ken ze al jaren)

    Geplaatst door usjonkje op 09:45 04-feb-2007
  • Gepost door Krin op 03-02 22:59. Dit kun je toch niet menen? Ik lees bij jou nl. dat veel stelen niet mag, maar dat de helft minder zo erg niet is.;-). Overigens: was er ook niet een VVD-er in de provincie Utrecht (Maarssen) die wegens fraude en corruptie het veld moest ruimen? Waar het dus om gaat is, dat je met je poten van andermans (en gemeenschaps-)geld moet afblijven. En dat heeft niks met links of rechts te maken.

    Geplaatst door Auke Veenstra op 10:10 04-feb-2007
  • Ik bedoelde dus de in opspraak geraakte oud-fractievoorzitter van de VVD in de Provinciale Staten van Utrecht, Sjoerd Swane. Swane trok zich twee weken geleden terug als fractievoorzitter, omdat hij wordt verdacht van valsheid in geschrifte en het aannemen van steekpenningen. Ook zijn kandidatuur voor de statenverkiezingen van 7 maart is van de baan. Toeggegeven: hij is nog slechts verdachte, maar lees de informatie elders op deze site maar.

    Geplaatst door Auke Veenstra op 10:17 04-feb-2007
  • In elke snelgroeiende partij vind je gelukzoekers, je kunt er nl. snel carriere maken. In een langer bestaande partij zijn alle plaatsen al vergeven en zul je door hard werken jezelf moeten profileren om voor een leuke functie in aanmerking te komen. Je ziet het bij de SP maar in het verleden ook bij de LPF. Ik denk dat er genoeg 'fundering' onder de SP zit om dit soort uitwassen als incidenten te beschouwen. Dit geld overigens ook voor andere politieke partijen als b.v. de genoemde VVD. De meeste mensen die lid zijn van een politieke partij zijn toch wel maatschappelijk bewust en willen hun bijdrage leveren aan een (in hun ogen) betere maatschappij. Die ideeen verschillen per persoon/partij vaak maar marginaal en kunnen ook snel veranderen als het ons zelf betreft ipv de 'ander'. Deze dame moet snel het geld terugbetalen en heeft zich in ieder geval in de politiek aardig buiten spel gezet. Ik begrijp overigens niet dat de SP partij of de provicieafdeling zelf deze malversatie al niet in een eerder stadium ontdekt heeft; het is uiteindelijk geld dat gebruikt had moeten worden voor werkzaamheden voor/door de SP fractie.

    Geplaatst door protter op 10:57 04-feb-2007
  • "was dat soms die anetteP ?? Gepost door niksongepast op 03-02 22:11": U bedoelt?

    Geplaatst door AnnetteP op 11:14 04-feb-2007
  • Gepost door protter op 04-02 10:57. Prottertje, je maakt een vergelijking met de LPF die niet opgaat. 1. De SP is niet snel gegroeid, maar deed daar 35 jaar over; toegegeven de laatste jaren sneller dan ooit, maar dat komt ook, omdat de SP had laten zien, waar die voor staat en dat shepte vertrouwen) en 2. je kunt in de SP echt niet zo snel carriére maken. Daar moet je nl. iets voor presteren in die partij. Dat er dan wel eens iets mis gaat en er fouten worden gemaakt in de beoordeling is buiten kijf. Daar kan een partij alleen maar van leren, al is het wrang om te moeten constateren dat dit dus gebeurd is.

    Geplaatst door Auke Veenstra op 11:24 04-feb-2007
  • Protter: het is een cultuur binnen de SP om met geld te rommelen. In de begintijd van de SP was er Daan Monjé die over de centen ging. Niemand snapte hoe hij de financiële zaakjes van de SP geregeld had: de SP kreeg grote bedragen van de Chinese Communistische Partij, waarmee diverse zaakjes gefinancierd werden. Er werd geen boekhouding van bijgehouden, en de duizenden guldens lagen zelfs in het diepvriesvak verborgen. Rommelen met geld is een bepaalde cultuur binnen de SP.

    Geplaatst door De Frije Fries op 11:25 04-feb-2007
  • Auke, we moesten er toch eens naar vragen waar al die enorme Chinese bedragen zijn gebleven! DFF, wil je zo vriendelijk zijn het bewijs voor je beweringen te leveren? En dan nu alle flauwekul ter zijde: het betreft hier een mevrouw die meende zichzelf te moeten verrijken ten koste van de partij waar zij zei voor te staan. Dat wil dus zeggen dat het niet een partij betreft die zich wilde verrijken, maar slechts één mevrouw. Die mevrouw moet aangepakt worden, zonder enige vorm van clementie. Net zoals die mijnheer die de bewijzen van zijn malversaties heeft weggegooid in de Vecht. Het doet niet ter zake tot welke partij dit soort lieden zeggen te horen. Ook een partij zo oud als de onze heeft wel eens een dissonant in de gelederen. Welke partij niet? Het past in geen enkele van dit soort gevallen de politieke tegenstanders om de splinter in het oog van de ander wel te zien zonder acht te slaan op de balk in hun eigen oog.

    Geplaatst door AnnetteP op 11:44 04-feb-2007
  • AnnetteP: uit het boek "De socialisten. Achter de schermen van de SP", geschreven door VN-redacteur Kagie. Het is nu in paperback verschenen en kost minder dan € 10 - een echte aanrader! Ik zal er nog veel uit citeren.

    Geplaatst door De Frije Fries op 12:00 04-feb-2007
  • Van horen zeggen lieg je het meest...dus DFF graag echt bewijs!

    Geplaatst door AnnetteP op 12:11 04-feb-2007
  • Even een vraagje tussendoor: Is het waar dat Jan Marijnissen de aanschaf van zijn mooie Zegna-blazer bij de partij in rekening heeft gebracht? Wie van de SP heeft het antwoord, AnnetteP?

    Geplaatst door De Frije Fries op 12:29 04-feb-2007
  • Het verbaast mij niets op gemeente,provinciaal en landelijk nivo 1 grote wanorde , hadden de stemmers nu maar op Wouter "windvaan" Bos gestemd.Alhoewel zonder hypotheek aftrek......

    Geplaatst door Douwe op 21:39 04-feb-2007
  • Kan Marijnissen zijn mooie Zegna-blazer declareren bij de SP? "Ja, dat kan" ,zegt Marga van Broekhoven, de schatbewaarder van de SP. Het staat op bldz. 28 van "De socialisten. Achter de schermen van de SP."

    Geplaatst door De Frije Fries op 22:58 04-feb-2007
  • Inmiddels heeft ook de landelijke pers het nieuwsbericht bereikt. "Friesland klaagt SP'er aan voor fraude", kopt de Volkskrant. De in 2005 opgestapte SP-er Palmen zou het geld in eigen zak hebben gestoken. "Palmen zei dat ze het geld voor privédoeleinden had gebruikt", aldus de provinciewoordvoerster.

    Geplaatst door De Frije Fries op 13:58 05-feb-2007
  • Ook meldt de Volkskrant: Palmens collega-SP'er Piet Kuipers laat al jaren alle vergaderingen aan zich voorbijgaan en staat te boek als ‘spooklid’ in de Friese Staten. --- it spûket nochal by de SP.

    Geplaatst door De Frije Fries op 14:01 05-feb-2007
  • SP staat voor Spook Partij .........

    Geplaatst door Trijekwat op 14:18 05-feb-2007
  • @ DFF (05-02 14:01) Kuipers is al lang geen SP statenlid meer, hij heeft jaren geleden afscheid genomen van de SP en heeft die zetel niet teruggegeven maar voor zichzelf behouden (eenmansfractie). Hij krijgt nu dus al jaren de toelage maar doet hier geen zak voor. Als je graag iets wilt schrijven dat op waarheid berust moet je je vantevoren wel goed inlezen, anders staat 't zo slordig.

    Geplaatst door IngeB op 14:31 05-feb-2007
  • Grappig, al die afkortingen die je kunt bedenken voor de politieke partijen. Deden we vroeger ook, zoals Veel Vrije Dagen voor de VVD. Afijn, dan maar een 'spook partij' maar wel eentje met 25 zetels *grijns* :)

    Geplaatst door IngeB op 14:34 05-feb-2007
  • Gepost door IngeB op 05-02 14:34 ............ Ik heb meerdere partijen gekend met meer dan 20 zetels en eens de nek uit ging steken om verantwoordelijkheid te nemen ........... De toekomst zal het leren.

    Geplaatst door Trijekwat op 14:51 05-feb-2007
  • We weten allemaal dat Rene palmen er financieel niet best voorstond, en wat is nu makkelijker om met gemeenschapsgeld er voor te zorgen dat je niet failliet gaat? Het kwam de SP in Friesland ook wel erg goed uit dat die schreeuwlelijk van een Hanny op nummer 1 kwam te staan. Zo werd ze toch wel een beetje buiten de partijpolitiek geplaatst, iets waar een heleboel SP bestuurders in Friesland baat bij hadden. Dat er een bestuurder is die dan een andere bestuurder niet op de lijst WIL hebben voor de PS verkiezing is zeer onder de gordel. Maar dat persoon weet dat zelf ook wel, is het niet Auke? Helaas voor de SP zitten er nog steeds in Friesland een heleboel Sp's die zichzelf heeeel belangrijk vinden.

    Geplaatst door thomas2007 op 15:00 05-feb-2007
  • Gepost door De Frije Fries op 04-02 12:00...Lekker, makkelijk om alleen negatieve dingen te plaatsen uit een boek dat “noch propaganda noch een frontale aanval op de partij” is. Alles wat ik hier tussen haakjes neer zet zijn quote’s uit een interview met de schrijver Rudie Kagie over het boek de socialisten. “geen seconde over getwijfeld dat het boek er moest komen. Wel was er nog één voorwaarde voor mij. Dat was dat de SP het zelf ook moest zien zitten.” - “Ik heb met de partij gesproken en gezegd, dat ik in de archieven wilde kijken en stukken wilde doornemen. Ik wilde met iedereen kunnen spreken en bij zoveel mogelijk vergaderingen zitten. Ja, ook besloten vergaderingen. En bovendien wilde ik praten met zogenaamde dissidenten en mensen die teleurgesteld afgehaakt waren. Want ook dat vind ik een belangrijk element. Dus eigenlijk haalde de partij met mij iemand in huis die carte blanche zou hebben en met iedereen ging praten. Met andere woorden: er zat voor de SP wel degelijk een zeker risico aan vast. Het had immers best gekund, dat het voor de SP een heel negatief boek geworden zou zijn. Maar ik ben zeer te spreken over de medewerking die ik heb gekregen. Ik heb met iedereen gepraat en inderdaad: sommige mensen hebben ongezouten kritiek geuit.” – “De SP is toch een andere partij dan ik had gedacht.” - “Dus toen ik met die oude herinneringen aan ‘De Socialisten’ begon, had ik in feite geen flauw idee hoe de SP zou zijn. Ja, en toen was het voor mij best verbazend om te zien dat er zoveel veranderd was in de partij. Die hele transformatie vond ik heel interessant om te zien.” – “Maar lokaal heb je in de partij wel een paar gemeenteraadsleden gehad die ineens gingen switchen naar een andere partij. Iemand die dat met zoveel gemak doet, vind ik geen echte SP’er.” - “Wat mij eerlijk gezegd wel verbaasde, is dat het zo’n geoliede organisatie is. In het hoofdkantoor in Rotterdam is het echt een professionele organisatie met hoog gekwalificeerde mensen. Eigenlijk vergelijkbaar met een bedrijf “ - “Ik heb anderhalf jaar bij de SP rondgelopen en ben eerlijk gezegd geen uitbuiter tegengekomen.” – “Toen ik het manuscript af had heeft Tiny Kox het gelezen. Maar die wees me alleen op een en aantal verkeerd geschreven namen en dergelijke. Er is dus door de partij absoluut niet geprobeerd om mij te beïnvloeden of het boek in een bepaalde richting te sturen.” --- toch grappig dat je met qoute’s uit een boek van een schrijver die positief tegenover de SP staat, probeert de SP aan te vallen. Daarbij weet ik niet of andere partijen wel zo open als de SP zijn en het er mee eens zouden zijn dat hun oude vuile was buiten gehangen word en hier hun verantwoordelijkheid voor nemen.

    Geplaatst door Scotty op 16:49 05-feb-2007
  • Ach Scotty, DFF mei no ienris graach de teksten út it ferbân lûke as it om de SP giet. Mar wy witte wol better no!

    Geplaatst door André van der Meer op 17:09 05-feb-2007
  • Scotty: je vergat nog te vermelden dat het interview met Kagie afkomstig is uit het SP-blad Tribune van juni 2004. Niet zo onafhankelijk dus, eerder: de SP zegt over de SP, dat de SP goed is. Kagie zou vervolgens een biografie over Boudewijn Büch schrijven, dat is er nooit van gekomen, omdat volgens Klaas Koppe in het Parool "Kagie half overspannen was van het boek over de SP." Werpt toch weer een ander licht op het jubelverhaal van de SP.

    Geplaatst door De Frije Fries op 18:32 05-feb-2007
  • De NRC van vandaag meldt nog: "De Friese commissaris van de koningin heeft het landelijke partijbestuur van de SP gevraagd het geld terug te betalen, maar dat voelde zich niet verantwoordelijk." aldus de woordvoerder van het provinciebestuur. --- Naast rommelen met geld is weglopen voor verantwoordelijkheid de heersende cultuur binnen de SP.

    Geplaatst door De Frije Fries op 23:05 05-feb-2007
  • Rotte appels in de politieke partijen is van alle dag. Maar om als kiezer elkaar verwijten om de oren te slingeren, waarom eigenlijk? De kiezer kiest een persoon die hij meent te kennen in zijn doen en laten, en wij zien de persoon heel graag zoals wij de persoon willen zien. Dan komt de misstap, en dan zal blijken dat we de persoon waar wij zo veel mee op hebben ook een mens is. We richten onze hoop weer op de volgende en zeggen: dat is een goeie. En alles begint weer van voren af aan.

    Geplaatst door Vanderbroecke op 23:33 05-feb-2007
  • Toch vreemd dat de moraalridders die hier de hele tijd de SP lopen te bashen, het artikel over de in opspraak geraakte oud-fractievoorzitter van de VVD in de Provinciale Staten van Utrecht, Sjoerd Swane, die heeft geprobeerd de harde schijf van zijn computer kwijt te maken enzo compleet "rechts" laten liggen, weer een kwestie van selectieve verontwaardiging blijkbaar. Opvallend genoeg zijn het veelal dezelfde die bij criminele alochtonen moord en brand schreeuwen en die stil zijn bij een vechtpartij van Blood&Honour....... Waar mensen zijn is corruptie, dat blijkt maar weer uit deze selectieve verontwaardiging.

    Geplaatst door R.evolutionair op 23:57 05-feb-2007
Schrijf een reactie
Op artikelen ouder dan 2 dagen kunt u niet meer reageren.

advertenties

Stelling

Politieke partijen falen, Nederland heeft een zakenkabinet nodig (reageren)
Poll
Mee eens (70%)
Mee oneens (30%)
Totaal aantal stemmen: 632

Gouden Gurbes 2010

Gouden Gurbe: de Oscars van de iepenloft-spullen. Volg het nieuws in aanloop naar de uitreiking. Gouden Gurbe 2010

Iets aan de hand?

Verhalen, nieuwsfeiten, foto's: de redactie wil graag reacties van lezers. Tip de krant!

Uitagenda

Nieuw op deze site: het meest complete overzicht van uit-activiteiten in Friesland. Naar de agenda

Ochtendeditie

Elke ochtend rond negen uur de ochtendeditie van de Leeuwarder Courant via e-mail? Geef u op voor de nieuwsbrief!

Bespaar en win!

advertenties