sluiten
Inloggen
Aangesloten sites bij
sluiten

F-16 onderschept sportvliegtuigje

  • LC | Gepubliceerd op 18 juli 2008, 10:38
  • Laatst bijgewerkt op 18 juli 2008, 11:53
LEEUWARDEN - 

Een F-16 van vliegbasis Leeuwarden heeft gistermiddag boven Tzummarum een sportvliegtuigje onderschept. De piloot vloog per ongeluk in het militaire controlegebied van de basis. Hij had de Cessna 172 gehuurd van Flightcenter Lelystad en was onderweg naar Ameland. Hij reageerde niet op oproepen van de Leeuwarder verkeerstoren.

Het toestel vloog 30 meter te hoog en kreeg plotseling gezelschap van een jachtbommenwerper die terugkwam van een oefening. Met handgebaren maakte de straaljagerpiloot de sportvlieger duidelijk dat hij zijn radio en transponder aan moest zetten. Van het luchtverkeersstation in Nieuw Milligen kreeg de Cessnapiloot vervolgens te horen wat er aan de hand was.

De sportvlieger schrok hevig toen hij opeens de brullende F-16 naast zich zag hangen. Maar na vijf seconden was de straaljager alweer vertrokken naar zijn thuisbasis.

Inloggen
Reacties
  • Hopelijk een goeie les voor piloot in kwestie en doet-ie het niet gauw nog eens!

    Geplaatst door boshogg op 10:50 18-jul-2008
  • De onderschating van onse terroristiche medemens viert hoogtij, onse hoofdstad aanvallen met een cessna..wat een belediging...(lol)

    Geplaatst door spuit11 op 11:23 18-jul-2008
  • Tjibbe Joustra gaat weg en gelijk gaat het mis!

    Geplaatst door H. Verhoeven op 11:59 18-jul-2008
  • Kan een F16 zo langzaam vliegen?

    Geplaatst door Buitenfries op 12:15 18-jul-2008
  • Stelletje kleuters, met een bommenwerper en een F-16 die arme Tjibbe de stuipen op het lijf jagen, durven ze wel.

    Ik ga maar vast even sparen voor een JSF, krijgen ze een koekje van eigen deeg.

    OH shit, ik heb geen vliegbewijs.

    Maakt niet uit, zit toch wel een Nederlandse handleiding bij het apparaat? Dat is toch verplicht?

    Geplaatst door okee op 12:15 18-jul-2008
  • Mensen begrijpen niet helemaal wat er aan de hand was zo te lezen. Als zo'n sportmug onderweg is van Ameland naar Lelystad, heeft hij zich maar te melden als hij de Leeuwarden CTR binnenvliegt.
    Op het moment van het incident gingen er net 20 kisten omhoog van de FWIT.
    Dan wil je als verkeersleiding wel even weten wat het registratie nummer is van de overtreder zodat er maatregelen getroffen kunnen worden tegen de verantwoordelijke chauffeur.

    Geplaatst door Spine op 12:40 18-jul-2008
  • Mensen begrijpen niet helemaal wat er aan de hand was zo te lezen. Als zo'n sportmug onderweg is van Ameland naar Lelystad, heeft hij zich maar te melden als hij de Leeuwarden CTR binnenvliegt.
    Op het moment van het incident gingen er net 20 kisten omhoog van de FWIT.
    Dan wil je als verkeersleiding wel even weten wat het registratie nummer is van de overtreder zodat er maatregelen getroffen kunnen worden tegen de verantwoordelijke chauffeur.

    Geplaatst door Spine op 12:41 18-jul-2008
  • Mensen begrijpen niet helemaal wat er aan de hand was zo te lezen.
    Als zo'n sportmug onderweg is van Ameland naar Lelystad, heeft hij zich maar te melden als hij de Leeuwarden CTR binnenvliegt.
    Op het moment van het incident gingen er net 20 kisten omhoog van de FWIT.
    Dan wil je als verkeersleiding wel even weten wat het registratie nummer is van de overtreder zodat er maatregelen getroffen kunnen worden tegen de verantwoordelijke chauffeur.

    Geplaatst door Spine op 12:44 18-jul-2008
  • @okee op 12:15 18-jul-2008 er was maar 1 vliegtuig bij betrokken hoor de F-16 is namelijke een jachtbommenwerper :)

    Buitenfries op 12:15 18-jul-2008 ja een F-16 kan door het gebruik te maken van zijn flaps heel langzaam vliegen, als je eens een open dag bezoekt kan je dat zien, echt heel leuk om zo ding die bijna 3x zo hard kan als het geluid dus ook gewoon bijna stil kan hangen.

    Geplaatst door Altra op 13:08 18-jul-2008
  • Dank Altra

    Geplaatst door Buitenfries op 13:58 18-jul-2008
  • gingen er 20 van die kisten omhoog pf geen wonder dat het zoveel herrie gaf,niet dat het mij wat uitmaakt maar mijn hond schrok zich dood hij dacht aan onweer lol(nouja in zoverre)maar in dit geval de regels zijn er niet voor niets als ze botsen met een sportvliegtuigje of iets groters het drama zal er niet minder om zijn.

    Geplaatst door monique op 14:13 18-jul-2008
  • @monique op 14:13 18-jul-2008 dat kan kloppen die 20 er is een grote Europese oefening gaande boven de Noordzee, dus de herrie kan momenteel iets heftiger zijn.

    Geplaatst door Altra op 15:01 18-jul-2008
  • He Altra,

    Ik zag al een Hercules o.i.d. en een F-16, ga je het voor me verpesten, zonde hoor.

    Ik ben nooit zo vaak bij de luchtmacht geweest, hou zo niet zo van vliegen. Moest het al te vaak doen op Schiphol.

    En zelfs met zo'n halvvolle peoplecarrier vindt ik het nog een ramp, zelfs in de cockpit. Leuk woord trouwens, meeste van de tijd zitten ze daar toch voor Jan löl, stijgen en landen, de rest gaat via de knop, en heb ik last van mijn oren.

    Het is natuurlijk goed wat onze luchtbrigade doet, er zou maar een mossellim met rotte vis in ons luchtruim komen en de kans krijgen, je houdt je hart vast.

    Geplaatst door okee op 16:27 18-jul-2008
  • @ altra

    Helaas moek ik je corrigeren wat betreft de snelheid van de F-16 t.o.v. de Cessna. Als de F-16 op z'n langzaamst vliegt dan vliegt hij nog aanmerkelijk sneller dan de Cessna. Mocht hij zo langzaam gaan vliegen als de Cessna dan raakt de F-16 overtrokken (geen lift meer onder de vleugels) en stort de F-16 neer. Hier wil ik in herinnering roepen de Cessna die verleden jaar neerstortte in Waddenzee, de F-16's moesten toen cirkels draaien om bij die Cessna te blijven.

    Geplaatst door Iesicht op 16:56 18-jul-2008
  • @Iesicht, het lijkt me dus beter om in plaats van de JSF een paar Cessnas aan te schaffen en de piloot een GSM en een UZI mee te geven!

    Geplaatst door H. Verhoeven op 17:43 18-jul-2008
  • Spine, één keer posten is ook wel genoeg.

    Geplaatst door meelezer op 19:05 18-jul-2008
  • Hoe heeft deze sukkel ooit zijn brevet kunnen halen? Slechte ogen slechte oren en vliegen maar, kan mij toch niets gebeuren, welk een onverantwoorde sukkel!

    Geplaatst door Geelgroen op 19:26 18-jul-2008
  • Ja, sorry meelezer,zat al met een rooie kop achter de PC, kreeg een paar keer een foutmelding :-(

    Geplaatst door Spine op 19:28 18-jul-2008
  • Ja, en? Gewoon een kwestie van elk risico uitsluiten. Dat is op 11/9 wel duidelijk geworden. De F-16 kan bijna stil hangen in de lucht als het moet en zal echt niet neerstorten door te weinig lift of andere onzinnige beweringen. Een F-16 kan bij wijze van spreken het meest langzame toestel nog 'bijbenen'. De voorganger, de F-104, had daar duidelijk meer moeite mee. Vanwege de zeer korte vleugels was er sowieso sprake van minder lift. Het toestel dateert uit de jaren '50 en was ontworpen om hard en (laag) te vliegen om over grote afstand het target te bereiken. Maar zoals altijd: bij dit soort onderwerpen blijkt toch weer de gebrekkige kennis w.b.t. luchtvaart bij veel mensen.

    Geplaatst door LC Lezer op 02:41 19-jul-2008
  • @LC Lezer op 02:41 19-jul-2008
    dank voor je aanvulling ik twijfelde nu toch even, na de woorden van IE-sicht, want meende de F-16 op de open dgn inderdaad bijna stil in de lucht te hebben zien vliegen.

    Geplaatst door Altra op 08:34 19-jul-2008
  • @ LC lezer en altra

    Wat je op de opendag hebt gezien duurde maar een paar seconden met de moter op vol vermogen, vandaar de herrie. Dit is een manouvre die een F-16 maar voor enkele seconden kan volhouden en dan bedraagt de snelheid nog 200 km/h. Het is manouvre die veel inspanning van de piloot vraagt. De kruissnelheid van de cessna 172 is behoorlijk lager dan minimum senlheid van de F-16, dus een F-16 zal nooit lang naast een cessna blijven hangen want anders raakt de F-16 overtrokken.

    Geplaatst door Iesicht op 09:35 19-jul-2008
  • @ LC lezer

    Kennis opgedaan van een F-16 Piloot!

    Geplaatst door Iesicht op 09:36 19-jul-2008
  • De opname van het gebeuren staat on line, deze is te beluisteren op de volgende link:

    http://www.milspotters.nl/dlview.php?id=189

    Zoals jullie kunnen horen is dit een beetje routine aan het worden, gebeurt veel vaker dan je denkt, de KILLER1 [F-16] wordt gewoon even gevraagd om de registratie van de Cessna.

    Geplaatst door Spine op 11:21 19-jul-2008
  • Altra, was dat geen Harrier? (Met puntjes op de e) Of JSF?

    Die kunnen die kunstjes geloof ik wel uithalen.

    Geplaatst door De Gek op 23:04 19-jul-2008
Schrijf een reactie
Op artikelen ouder dan 2 dagen kunt u niet meer reageren.

advertenties

Stelling

Politieke partijen falen, Nederland heeft een zakenkabinet nodig (reageren)
Poll
Mee eens (70%)
Mee oneens (30%)
Totaal aantal stemmen: 623

Plaats uw eigen tekstlink op lc.nl

Adstudio
Adverteren in 5 eenvoudige stappen.
Gemakkelijk en snel advertenties opmaken.
Naar Adstudio

Iets aan de hand?

Verhalen, nieuwsfeiten, foto's: de redactie wil graag reacties van lezers. Tip de krant!

Ochtendeditie

Elke ochtend rond negen uur de ochtendeditie van de Leeuwarder Courant via e-mail? Geef u op voor de nieuwsbrief!

Uitagenda

Nieuw op deze site: het meest complete overzicht van uit-activiteiten in Friesland. Naar de agenda

Bespaar en win!

advertenties