sluiten
Inloggen
Aangesloten sites bij
sluiten

Eerste kievitsei geweigerd

  • LC | Gepubliceerd op 08 maart 2009, 17:57
  • Laatst bijgewerkt op 09 maart 2009, 11:26
SCHARNEGOUTUM  - 

Het eerste kievitsei van Friesland is zondagmiddag rond kwart voor vier gevonden bij Scharnegoutum. De vijftigjarige veehouder Tjeerd Beukens vond het op zijn eigen land. De vondst is evenwel niet erkend. Vogelwachtersbond BFVW stelt vast dat niet de juiste procedure is gevolgd.

Beukens beschikte niet over een nazorgpas en een eierzoekerskaart. Die kreeg hij, enkele uren nadat hij het kievitsei had meegenomen, van de plaatselijke vogelwacht. Toen ook kon hij zijn vondst per sms'je laten registreren. Voor een boer die een kievitsei in zijn eigen land vindt, geldt deze uitzonderlijke regeling.

Formeel gezien had de vinder het ei evenwel moeten laten liggen tot hij over de verplichte documenten beschikte. Op deze manier verdient de afhandeling niet de schoonheidsprijs, meent voorzitter Geart Benedictus van vogelwachtersbond BFVW: ,,Sa heart it net.'' Het bondsbestuur weigert daarom het ei officieel als eerste te erkennen.

Tjeerd Beukens met dochter Akke, bij het eerste kievitsei.

Foto's LC/Catrinus van der Veen

Inloggen
Reacties
  • Weer al die regeltjes en betuttelingen, gewoon accepteren als eerste ei 2009. Ben 40 jaar een verwoed zoeker/nazorger geweest, maar door de huidige regelgeving is de lol er af, en heb er een dikke streep onder gezet

    Geplaatst door Tjeerd54 op 18:19 08-mrt-2009
  • Dom gedoe dat eierenzoeken, laat die beestjes hun gang gaan, het is toch triest dat men er een genoegen in vindt om ze te rapen, wat voor smoesjes men ook verzindt.

    Geplaatst door Arno2008 op 18:29 08-mrt-2009
  • De milleu maffia heeft het er niet makkelijker op gemaakt.
    Voor mij is en blijft Tjeerd de eerste en bij dezen gefeliciteerd.

    Geplaatst door fjildminske op 18:40 08-mrt-2009
  • @Arno2008 op 18:29 08-mrt-2009 daar gaat het hier nu niet om, die kans heben jullie gehad en verloren en daar was een ander topic voor, dus kom nu niet weer met dat gezever aub.
    Gefeliciteerd Tjeerd B, ondanks dat je geen kaart hebt is het toch het 1e ei nog 5999 te gaan mannen en vrouwen zoekers veel suc6.

    Geplaatst door Team Altra op 18:50 08-mrt-2009
  • Stelen ze de eieren ook nog van de kieviten, hou daar toch eens mee op, wat een idiote gewoonte. Aangifte doen wegens diefstal bij de politie. Milieucriminaliteit heet dat in gewoon nederlands. Eet gewoon kippeneieren...

    Geplaatst door deuze op 18:55 08-mrt-2009
  • deuze kruip ff in je flatje ergens in de randstad en neem een zachtgekoot kppn tj.

    Geplaatst door fjildminske op 19:13 08-mrt-2009
  • deuze "Eet gewoon kippeneieren...", discriminatie heet dat. Ook maar aangifte doen?

    Geplaatst door mûske op 19:16 08-mrt-2009
  • Te maf voor woorden, weer zo'n krampachtige poging het oude bij het oude te laten. En dan ook nog lid moeten zijn, pasje nodig wat een zotheid. Trieste bedoening eigenlijk!

    Geplaatst door antvries op 19:18 08-mrt-2009
  • 2deuze op 18:55 08-mrt-2009 voor jouw hetzelfde:
    daar gaat het hier nu niet om, die kans heben jullie gehad en verloren en daar was een ander topic voor, dus kom nu niet weer met dat gezever aub.
    Gefeliciteerd Tjeerd B, ondanks dat je geen kaart hebt is het toch het 1e ei nog 5999 te gaan mannen en vrouwen zoekers veel suc6

    Geplaatst door Team Altra op 19:29 08-mrt-2009
  • Lokwinske, pas as gjin pas. Dit is it earste ljippeaai fan 2009 yn Fryslân!

    Geplaatst door hannah50 op 19:32 08-mrt-2009
  • Team Altra, helaas, juist omdat hij geen kaart heeft mag hij het ei niet meenemen.

    Geplaatst door mûske op 19:46 08-mrt-2009
  • Op naar 5 gemeenten, hebben we tenminste niet zo vaak dit geneuzel van 1e ei.

    Geplaatst door Buitenfries op 20:01 08-mrt-2009
  • Gefeliciteerd, met het eerste ei. Zo is het toch een stuk leuker, dan een pasje halen, sms-je sturen. Denken ze nu echt dat hiermee een waterdichte controle is? Ach wel nee, hoeveel pashouders zijn er? En dan 6000 eieren. Het lijkt de staatsloterij wel.

    Van harte Tjeerd.

    Geplaatst door Okay op 20:01 08-mrt-2009
  • Te maf voor woorden, weer zo'n krampachtige poging over het eierzoeken te zeuren. Trieste bedoening eigenlijk!

    Geplaatst door Team Altra op 20:07 08-mrt-2009
  • Beukens beschikt niet over een nazorgpas en een eierzoekerskaart. Die kreeg hij, enkele uren nadat hij het kievitsei had meegenomen, van de plaatselijke vogelwacht. Toen ook kon hij zijn vondst per sms'je laten registreren.

    Voor een boer die een kievitsei in zijn eigen land vindt, geldt deze uitzonderlijke regeling.

    De man is veehouder, dus boer, dus volledig volgens het regelement. Wat zeuren ze dan nog?

    Geplaatst door Okay op 20:22 08-mrt-2009
  • Ik ga er van uit dat deze man de laatste is die ooit nog een eerste kievitsei heeft "gevonden". Wat dat betreft schrijft hij historie!

    Geplaatst door Martijn op 22:09 08-mrt-2009
  • euh hoe ziet zo'n eitje dr uit dan ? Ik was vandaag aan de wandel met mijn honden. Vond een paar eieren en heb een lekkere boerenomelet gemaakt. Was erg lekker ;-)

    Geplaatst door PinkPanter op 22:21 08-mrt-2009
  • Ja hoor, hij is er nog, ik miste Martijn al voor dit item, ik zou zeggen, kun jij wel rekenen, nou reken er dan maar op van niet.

    Geplaatst door stikelbaarch op 22:37 08-mrt-2009
  • @ okay
    Tot zover klopt het. Maar het ei mag pas geraapt worden nadat de eizoekerspas in het bezit is. Hij had het ei moeten laten liggen. Dat zijn de regels.
    En Team ALtra, groot gelijk. Ze hebben hun zaak verloren dus nu niet zeuren over het zieligheidsgehalte van het zoeken(Wat het niet is)

    Geplaatst door Sjoerdt op 22:55 08-mrt-2009
  • ben het met arno 2008 eens.wat een gedoe dat zoeken naar een kievits ei.laat die beesten met rust.koop een ei in de super market. kun je ook een boeren omelet mee maken.

    Geplaatst door 07060 op 00:23 09-mrt-2009
  • als het zo moet hou dan maar op met rapen.

    Geplaatst door bitje op 09:32 09-mrt-2009
  • Oké, we zijn goed in het hanteren van regels, maar ga dit gevonden ei a.u.b. erkennen als eerste in Fryslân.
    De vinder van het eerstvolgende ei (het tweede dus) zal het heus niet ervaren dat hij/zij het eerste ei gevonden heeft.
    Dan is het bijzondere er duidelijk wel vanaf.

    Geplaatst door Jan Burgman op 09:48 09-mrt-2009
  • Ik heb het eigenlijk ook wel gehad met die zogenaamde natuurliefhebbers die met de auto zover mogelijk de natuur proberen in te rijden op zoek naar een paar eitjes. Nazorg kan ook te voet en zonder de eieren mee te nemen. Maar dan is het niet interessant meer natuurlijk.

    Geplaatst door Retep op 10:56 09-mrt-2009
  • De rapen zijn (bijna)gaar!

    Geplaatst door MonaLisa op 10:58 09-mrt-2009
  • Als de BFVW zo z'n best doet namens de eierrapers (of zal ik daar ook maar "eierraapmaffia" van maken, als we dan toch gaan schelden), voor het in stand houden van hun liefhebberij, dan zou je verwachten dat de eierrapers hun best zouden doen om zich aan de regels te houden en dat de BFVW in reacties hier wat bijval en begrip zou krijgen voor het weigeren van deze vondst als eerste ei. Elke overtreding is trouwens een extra argument tegen het rapen en brengt het moment waarop er definitief geen raapontheffing meer wordt verleend dichterbij.

    @Buitenfries: nu ga ik toch opeens heel anders tegen die herindeling aankijken ;-)

    Geplaatst door Maan op 11:15 09-mrt-2009
  • Mooi de eieren laten liggen.
    Wat zullen de fransen lachen.
    Nog meer netten aanschaffen.
    Lekker veel kieviten eten.
    Hier,in Nederland, doet men geen 1 kwaad.
    Zie nog geen bussen met "dierenactivisten"
    naar Frankrijk rijden omdat te voorkomen.
    Nee, reageren uit de luie stoel, daar help je de dieren mee.

    Ps, daar weten ze wel raad met demonstreren

    Geplaatst door Tenno op 11:15 09-mrt-2009
  • Ophouden met eierzoeken,want men raakt in Frankrijk helemaal van de kook omdat men er steeds minder kan afschieten,want dat er steeds minder kieviten komen,komt van het eierzoeken,dat heeft Martijn nu wel duidelijk bewezen.Net als door het rapen van Grutto eieren die er ook steeds minder komen.Ik heb mijn buurman ook al gewaarschuwd dat hij moet ophouden met het uithalen van de musseneieren,want die komen er ook steeds minder.

    Geplaatst door kaatser op 11:25 09-mrt-2009
  • het dagblad van het noorden zegt dat het eerste ei in eemnes gevonden is, gisteren.

    Geplaatst door doedelsestrupi op 11:46 09-mrt-2009
  • Sinds september 2007 woon ik in Drenthe,temidden van weilanden en bouwlanden, dus ook veel maisland, geliefd bij kieviten. Splis staande weilanden ook volop aanwezig.Toen eierzoeken ruim 10 jaar geleden werd verboden waren er nog veel kieviten. Nu heb ik, ondanks het bekijken van enkele tienduizenden hectaren in Drenthe nog geen enkel broedpaar van weidevogels kunnen ontdekken.
    Hoe kan dat nou? Een eierraper heb ik ook niet kunnen vinden.

    Geplaatst door marmi op 12:21 09-mrt-2009
  • doedelsestrupi, tsjonge, ben je ook wakker geworden ;-)

    Geplaatst door stikelbaarch op 12:29 09-mrt-2009
  • Over genomen uit het AGD.
    Kieviten genieten bescherming op grond van de Vogelrichtlijn en internationale
    verdragen, zoals de African-Eurasian Waterbird Agreement (AEWA).
    Die bescherming is met name van belang tijdens het broedseizoen. Ook in Frankrijk is de
    kievit in die periode beschermd. Dat neemt niet weg dat de Vogelrichtlijn jacht op de
    kievit in bepaalde lidstaten, waaronder Frankrijk, toestaat.3
    Er overwinteren in Frankrijk jaarlijks 2,5 tot 3 miljoen kieviten.4 Daarvan wordt naar
    schatting 10% geschoten. De jacht is in Frankrijk aan regels gebonden. Zo is de jacht begin
    januari van dit jaar gesloten geweest vanwege het strenge winterweer. In Frankrijk eindigt
    het jachtseizoen voor de kievit op 31 januari.

    Geplaatst door stikelbaarch op 12:40 09-mrt-2009
  • Sorry, foutje, het bericht kwam niet van het AGD, maar was een antwoord van de minister van LNV op de vraag van Jacobi over het afschieten van kieviten in Frankrijk, tenminste een stukje.

    Geplaatst door stikelbaarch op 12:46 09-mrt-2009
  • Welke overtreding Maan? Je zou het ook kunnen waarderen dat men dit nieuws op een eerlijke manier brengt. Als ik jou reactie nu weer lees, hadden ze er verstandiger aan gedaan om die kaart eerst te regelen en dan de pers te informeren. Dan had er geen haan naar gekraaid. Maar ja zo steekt een Fries niet in elkaar.

    Geplaatst door mûske op 12:56 09-mrt-2009
  • Ze moeten alle eieren weigeren. Het is niet van deze tijd dat men eieren raapt!

    Het wordt tijd dat de overheid een eind maakt aan deze belachelijke traditie!

    Geplaatst door Hampie.k op 12:57 09-mrt-2009
  • ach, stelletje burocraten daar bij de vogelwacht! ik wordt er sch...ziek van.
    dit is hoedanook het eerste ljipaai.
    de tweede zal dus nooit de eerste van friesland worden!

    en voor de mensen die tegen het ljipaaisikjen zijn, gaan dan ook eens zeuren over het vasthouden van dieren in een dierentuin oid. hebben wij tenminste geen last van jullie theoretisch gezeur!

    Geplaatst door pinguintrucker op 13:02 09-mrt-2009
  • marmi, dat ligt vast aan het eierzoeken in Fryslân.

    Geplaatst door stikelbaarch op 13:02 09-mrt-2009
  • Nederland op zijn smalst. Europa is één sinds de invoering van de Euro.
    In Frankrijk kunnen de kieviten met 10.000-den tegelijk worden opgevreten, zonder dat daar door de regering tegen wordt geprotesteerd. Waar hebben we het over. Vroeger kon je het land in gaan en van de natuur genieten, nu struin je gebukt onder vergunning en mobiele telefoon door de landerijen, 'oh shit alweer een ei moet ik alweer sms-en !'.
    Niet te geloven dat de Bond van Friese Vogelwachten zich zo laat inpakken, hou dan de eer aan jezelf.

    Geplaatst door Dirkpeter op 13:28 09-mrt-2009
  • Het eierzoeken neemt vanzelf af: de mensen die het nog doen worden alsmaar ouder. Jongeren hebben er nauwelijks belangstelling voor, dus de tijd lost alles op.
    Over een tiental jaren zijn het slechts een paar mensen die geen invloed meer uitoefenen op het totaal.

    Geplaatst door Buitenfries op 13:35 09-mrt-2009
  • pinguintrucker, in dit geval moet je met de vinger naar de Faunubescherming wijzen. De BFVW kan niet anders dan weigeren, anders geven ze de tegenstander weer een stok om mee te slaan.

    Geplaatst door mûske op 13:35 09-mrt-2009
  • Het komt nog een keer zover in dit land, dat overledenen niet dood kunnen worden verklaard, omdat niet voldaan is aan de juiste formaliteiten!

    Geplaatst door H. Verhoeven op 13:38 09-mrt-2009
  • mûske op 12:56 09-mrt-2009: "Welke overtreding Maan?"
    Het rapen van een kievitsei zonder eierzoekerskaart, mûske.
    Eierrapers zouden ook kunnen waarderen dat de BFVW en de Provincie zich buitengewoon voor hen hebben ingespannen op kosten van de gemeenschap (ik memoreer nog even dat de Faunabescherming GEEN subsidie krijgt). Dan moet je je gewoon aan de regels houden en er begrip voor tonen dat de CdK geen ei in ontvangst kan nemen dat niet volgens de regels is geraapt.

    Geplaatst door Maan op 14:26 09-mrt-2009
  • Maan " Voor een boer die een kievitsei in zijn eigen land vindt, geldt deze uitzonderlijke regeling." En ik kan in het artikel niets vinden over CdK of wie dan ook. Zelfs niet in een reactie, behalve die van jou. Bovendien, de BFVW erkend het niet eens als het eerste ei. Verder begin je weer over de subsidie, alle leden van de BFVW betalen contributie. En alle nazorg gebeurd pro deo.

    Geplaatst door mûske op 15:26 09-mrt-2009
  • ... diepe zucht ...

    Geplaatst door Pieter op 15:44 09-mrt-2009
  • Wat is dan het probleem als er een uitzonderlijke regeling geldt voor boeren in eigen land? Volgens mij hoorde ik op Omrop Fryslân dat die regeling dit jaar niet meer geldt. Kennelijk is het toch niet volgens de regels gegaan. Waarom anders deze heisa? Wat weet jij, Mûske, wat de BFVW niet weet...?

    Als dit ei zou worden geaccepteerd als eerste ei, dan wordt het toch met een hoop bombarie aangeboden aan de Commissaris der Koningin (CdK) op het Provinciehuis? Of vertel ik je iets nieuws? Nou dan. De inspanningen van de Provincie, in de vorm van gedeputeerden (Anita Andriesen en haar opvolger) die er druk mee waren/zijn, juristen die erop worden gezet namens de provincie, ten behoeve van het behoud van 'de traditie' worden bekostigd uit de gemeenschapskas. Waar of waar? De BFVW krijgt ook nog 'ns een keer subsidie voor 'het behoud van de weidevogels'. Toon dan als eierrapers alsjeblieft een beetje respect voor de regels die verbonden zijn aan die raapontheffing!

    Geplaatst door Maan op 16:07 09-mrt-2009
  • Wat de regelneven, de betuttelaars, de wereldvreemde leden van de dierenpartij en wie dan ook er maar van denken: eerste blijft eerste! Gefeliciteerd, Tjeerd!

    Geplaatst door langwarder op 17:16 09-mrt-2009
  • Vroeger was het zo van je hoorde de kievit en dan wist je het wordt lente.
    Tegenwoordig zie je een vent op tv verschijnen met een dikke kop genaamd niesen,dan weet je het wordt lente.

    Geplaatst door fjildminske op 17:38 09-mrt-2009
  • Voor de goede orde: ik lees net in de krant dat het struikelblok is dat hij het per sms had moeten registreren alvorens het ei te rapen. Dat komt uit het bovenstaande artikel niet naar voren.

    Geplaatst door Maan op 17:41 09-mrt-2009
  • Wanneer krije we werris een "maansverduistering" ?

    Geplaatst door luwadder op 17:42 09-mrt-2009
  • Nou, dan wordt het TWEEDE ei toch gewoon het EERSTE!

    Geplaatst door E. Amel - Sek op 17:49 09-mrt-2009
  • Dat hangt af van de activiteit van heer maan.

    Geplaatst door Buitenfries op 17:58 09-mrt-2009
  • Nou, dan wordt het TWEEDE ei toch het EERSTE! Niet zo moeilijk doen...

    Geplaatst door E. Amel - Sek op 17:58 09-mrt-2009
  • Ach jongens, zeur er maar niet langer over. Dit wordt sowieso het laatste eerste kievitsei!

    Geplaatst door Martijn op 18:09 09-mrt-2009
  • @fjildminske op 17:38 09-mrt-2009
    ha ha ha geweldig bedacht 10 sterren.

    Geplaatst door Team Altra op 18:15 09-mrt-2009
  • @Martijn op 18:09 09-mrt-2009 ja klopt helemaal volgend jaar is weer een ander kieitsei de 1e, dan telt dit ei niet meer mee.

    Geplaatst door Team Altra op 18:16 09-mrt-2009
  • Van dit jaar wel Martijn.Je moet tegenwoordig door toedoen van de fauna maffia een secetaresse mee het land in om op de papier winkel te letten.

    Geplaatst door fjildminske op 18:18 09-mrt-2009
  • Als het om dierenwelzijn gaat geloven jullie alles wat jullie verteld wordt Maan. Vorige week schreef ik bij een ander topic dat ik allemaal koeien zag als ik naar buiten keek. Als je zelf kon nadenken dan wist je dat het daar nog veel te koud voor is. Bovendien hebben ze nog geen grasprietje om te eten.

    Geplaatst door mûske op 18:35 09-mrt-2009
  • De posting fan marmi op 12:21 seit alles, je moatte it allinnich wol lêze wolle!

    Geplaatst door luwadder op 18:35 09-mrt-2009
  • kaatser op 11:25 09-mrt-2009 schreef:dat heeft Martijn nu wel duidelijk bewezen,


    hoe kan nou iemand die alleen maar onderzoeken enz leest en geen praktijkervaring heeft iets bewijzen???????????????,


    tjeerd, van harte jonge, er is ongetwijfeld een juwelier die jou een sulveren ljip schenkt voor het EERSTE ei

    Geplaatst door snoekje op 20:57 09-mrt-2009
  • Sjoerd,

    Ik begrijp het, alleen slaat het nergens op. Ze maken zelf deze uitzondering op hun eigen regels en dan telt deze alsnog niet. Het is te dom voor woorden.

    Geplaatst door Okay op 01:33 10-mrt-2009
  • Tjonge, mûske op 18:35 09-mrt-2009, als jij dat soort kant noch wal rakende conclusies wilt trekken, moet je dat vooral doen. Sus jezelf maar in slaap met die gedachte. (Kan ik ook tegen Snoekje e.a. zeggen.) Welterusten!

    'Mevrouw Maan', Buitenfries ;-)

    Geplaatst door Maan op 08:31 10-mrt-2009
  • Luwadder,

    Nu weet je dat mijn Fries niet zo goed is, maar je naam betekend toch Leeuwarder, een geen Luiwammes?

    Ik moest wel zo lachen om jouw posting van 18:35 :)))

    Geplaatst door Okay op 17:04 10-mrt-2009
  • Maansverduistering: komt voor als het ene lichaam het andere afdekt, Maan!
    Even doordenken.

    Geplaatst door Buitenfries op 17:42 10-mrt-2009
Schrijf een reactie
Op artikelen ouder dan 2 dagen kunt u niet meer reageren.

advertenties

Stelling

Politieke partijen falen, Nederland heeft een zakenkabinet nodig (reageren)
Poll
Mee eens (70%)
Mee oneens (30%)
Totaal aantal stemmen: 625

Gouden Gurbes 2010

Gouden Gurbe: de Oscars van de iepenloft-spullen. Volg het nieuws in aanloop naar de uitreiking. Gouden Gurbe 2010

Uitagenda

Nieuw op deze site: het meest complete overzicht van uit-activiteiten in Friesland. Naar de agenda

Plaats uw eigen tekstlink op lc.nl

Adstudio
Adverteren in 5 eenvoudige stappen.
Gemakkelijk en snel advertenties opmaken.
Naar Adstudio

Ochtendeditie

Elke ochtend rond negen uur de ochtendeditie van de Leeuwarder Courant via e-mail? Geef u op voor de nieuwsbrief!

Bespaar en win!

advertenties