sluiten
Inloggen
Aangesloten sites bij
sluiten

Extra hulp voor mensen met geldproblemen

  • LC | Gepubliceerd op 19 januari 2010, 18:21
  • Laatst bijgewerkt op 19 januari 2010, 19:46
LEEUWARDEN - 

De provincie stelt €250.000 subsidie beschikbaar voor hulp aan mensen met financiële problemen. Hoofddoel is het voorkomen van schulden en armoede, bij voorbeeld na het verlies van een baan.

Zes Friese Centra voor Werk en Inkomen (CWI's) hebben of krijgen een loket waar mensen vragen kunnen stellen over schulden, het aanvragen van vergoedingen, het invullen van formulieren en dergelijke.

Inloggen
Reacties
  • De provincie wil even in de spotlights. De bijstand en zeker de bijzondere bijstand waar ieder jaar weer het nodige overblijft moet je eens op de juiste plek zien te krijgen !

    Geplaatst door B.Bats op 18:57 19-jan-2010
  • Daar is toch het GKB al voor, waarom nu nog extra loketten aantrekken voor iets wat er al is?

    Geplaatst door Altrateam op 19:28 19-jan-2010
  • Een geweldig gebaar want je moet er niet aan denken om op straat te worden gezet.

    Geplaatst door verdonkstemmer op 21:25 19-jan-2010
  • € 250.000 voor geheel Frieslanf. Ik ben al 75.000 nodig. Blijft er nog 175.000 over. Ken nog een geval van 100.000 euro. is er nog 75.000 te verdelen over al de Friezen.
    Gedeputeerde staten op zijn smalst.

    Geplaatst door Svalbart op 22:01 19-jan-2010
  • bij TNT moeten ze daar ook straks naar toe..
    onze trouwe postbode na 20 jaar,..

    Geplaatst door 60051 op 22:11 19-jan-2010
  • Svalbart, jij telt als Noor en niet als Fries, dus je krijgt geen cent.

    Geplaatst door peertje op 22:42 19-jan-2010
  • @ Peertje, dat is discriminatie ten voeten uit. Heb nog wel een inburgeringscursus gedaan. Heb Friese turf gerookte drog worst leren eten. Friese snert. Probeer te wonen in het land waar te veel Friezen wonen. Waar men zegt dat de koe mooier is dan de Friese vrouw en ik van de koeien ben gaan houden. En jij gaat mij vertellen dat ik niet in aanmerking kom. Als dat zo is ga ik instaking en vind ik de Friese vrouwen mooier dan de Friese koe. Als ik maar kan melken, cursus inburgering. Welke Friese vrouw wil door mij worden gemolken. Of moet ik dat ook alweer bijstellen.

    Geplaatst door Svalbart op 23:15 19-jan-2010
  • Svalbart, Nederlanders zijn toch zeiker(d)s, schrijf je zelf bij het item over de noodlijdende bouw die voor nieuwe vorstperiode-item...Dat is dicriminatie ten voeten uit.

    Nu niet aan een warm gekoesterd lampje komen, we zijn trots op ons Peertje...

    @Peertje, krijg er alsjeblieft geen rechtsdraaiende fitting van:-)

    Geplaatst door Okay op 23:55 19-jan-2010
  • Svalbart op 22:01 ??? 75000 euro, waar heb je dat voor nodig? Ik bedoel, ze mogen het me brengen hoor, maar echt nodig?

    Geplaatst door KatjeKaatje op 00:51 20-jan-2010
  • Natuurlijk, de "stakkers" die toch al zelf hun leven hebben verknald krijgen hulp en ondersteuning. Als je bedrijfje door omstandigheden waar je geen vat op hebt is er geen hulp mogelijk. De provincie heeft daar vast een plan mee. Moet er weer een onbenullig bouwplan gekeurd worden?

    Geplaatst door Herrie op 03:41 20-jan-2010
  • Herrie, als jou bedrijfje door omstandigheden waar je zelf geen vat op hebt in de problemen komt, ben je dan ook een "stakker"die zijn leven verknald? Of als je als jong gezin een huis koopt en achteraf blijkt dat de hypotheek toch niiet zo voordelig is als je je zelf had wijs laten maken, ben je dan ook zo'n stakker? Of als je chronisch ziek ben en er wordt bezuinigt op de zorg waar je dan zelf meer aan bij moet gaan gaan dragen wat je dus niet betalen kunt, ben je dan ook zo'n stakker? Of als je een gezin met kinderen hebt die naar het voortgezet onderwijs gaan en je verdient net te veel om voor volledige studiefinanciering in aanmerking te komen waardoor je voor een groot deel zelf de kosten moet dragen ben je dan ook een "stakker" als je daardoor in de problemen komt?

    Kun je verduidelijken wat je nou bedoelt?

    Geplaatst door kman op 08:08 20-jan-2010
  • Dus 6 loketjes met 1 persoon daarachter kost €250.000. Die medewerkers staan al op de loonlijst, dus er wordt niemand aangenomen.Lege loketten zijn er ook genoeg.
    Maar voor al dat geld krijgt een hulphebbende dus assistentie bij het invullen van papieren en vragen.
    Helaas helpt dat niks, de schuld wordt er niks minder om is jaren geleden al gebleken.
    En wie meent dat dat bedrag verdeeld wordt onder de arme mensen, die is wel heel onozel.

    Geplaatst door Stooge#4 op 08:28 20-jan-2010
  • Stooge#4 op 08:28 Het CWI heeft minder werk, omdat er minder vacatures zijn. Er wordt dus werk gecreëerd.

    Geplaatst door KatjeKaatje op 10:00 20-jan-2010
  • @ Svalbart: Als jij echt € 75.000,00 nodig hebt moet je eerst maar eens prioriteiten leren stellen.

    Als je het geld echt nodig hebt en op tijd je prioriteiten had gesteld dan was je nood niet zo hoog geweest en was ik van die informatie gevrijwaard.
    De tijd zal het leren of je het echt nodig hebt gevonden om vanaf nu prioriteiten te stellen.

    Geplaatst door Rode kwast op 10:22 20-jan-2010
  • @KatjeKaatje op 10:00 20-jan-2010 juist maar alleen voor onder de vriendjes de rest van het volk kan barsten, want hoeveel mensen kun je nu daadwerkelijk helpen met die 250.000 euries. Ik denk niet eens een kwart van de bewoners van een gemiddelde plaats.

    Geplaatst door Altrateam op 10:40 20-jan-2010
  • Altrateam, wat geef je die mensen dan? Een overlevingspakket? Ja dat moet nog wel lukken van dat geld. Belachelijk weinig, druppel op de hete plaat. Maar ze gaan gewoon door, Nederlanders worden niet zo boos opdat men massaal een Praagse defenestratie organisteert en het zooitje voorgoed met kop en kont het raam uitsmijt.

    Geplaatst door Okay op 10:59 20-jan-2010
  • in het artikel staat "bijv. na het verlies van een baan".
    oké, dat is dan tot daarentoe.
    mijn vraag is daarop dan, geldt dit ook voor mensen die je in bepaalde tv programma's ziet, zoals dubbeltje op zijn kant etc?
    maw, voor mensen die lang boven hun stand geleeft hebben?
    ik mag toch hopen van niet!
    déze mensen vinden/vonden het gras van de buren zó groen dat ze zich willens en wetens in de schulden staken.
    daarbij zijn dit vaak zéker geen zwak begaafde mensen.
    nee gemeente, besteed jullie geld maar daar, waar het écht nodig is!

    Geplaatst door doedelsestrupi op 11:29 20-jan-2010
  • Geplaatst door Rode kwast op 10:22 20-jan-2010
    Regeren is vooruit zien. Heb het geld nu niet nodig maar na juli komt daar verandering in. Dus dan kan ik het potje van 75.000 wel gebruiken. Na je 65e is er ook nog leven. Tot opheden nooit geen schulden gehad. Geen lening bij de bank gehad. Alles optijd betaald. Huurhuis. en alles er in is betaald en is eigen. Niet lux maar wel degelijk. Wil met de meesten niet ruilen en toch een goed leven hebben. Maar ook ik heb moeten inleveren van 4500 netto naar 1100 toe en nu 1360 per maand netto. Geen huursubsidie, geen zorgtoeslag.

    Geplaatst door Svalbart op 11:53 20-jan-2010
  • doedelsestrupi op 11:29 20-jan-2010: daar heb je het al, deze programmas maken het leven extra moeilijk voor mensen die zonder schuld in de problemen zitten. Want het is toch op tv? Iedereen met schulden of andere problemen heeft het zelf gedaan, dat kun je toch zien? Maar neem van mij aan dat de meeste mensen in financiële problemen er zelf niets aan hebben kunnen doen, maar ja, na de Tokkies moest er weer wat anders worden bedacht. En wat de gevolgen voor de vele wel oppassende mensen zijn dat kan de producent van deze tranentrekkers niets schelen. Alleen kijkcijfers en reclame-inkomsten gelden.

    Geplaatst door AnnettePanhuis op 13:16 20-jan-2010
  • Huurtoeslag en zorgtoeslag moet je aanvragen bij de belasting Svalbart.
    Het lijkt mij stug dat jij niets kunt krijgen daarvan.
    Neem anders een boekhouder in de arm.
    Doe ik ook, levert niets anders dan winst op.

    Geplaatst door MonaLisa op 13:51 20-jan-2010
  • Ben het geheel eens met AnnettePanhuis.

    Geplaatst door steenbokje op 19:15 20-jan-2010
  • Amerikaanse toestanden in Nederland. De rijkere Amerikaan is er tegen dat de arme Amerikaan een zorgverzekering krijgt. Het kost hun belastinggeld om de zorgverzekering te verwezelijken voor iedere Amerikaan.
    Zo denken de Nederlanders ook. schulden krijgen is eigen schuld!! Dus hebben de rijkeren daar niets mee te maken. Maar de werkende tweeverdiener klagen wel dat de kinderopvang te duur is en de leerboeken te duur zijn en de hypotheek te duur is en noem maar op. Alles moet wijken voor de tweeverdiener die een goed salaris hebben. Denke nog even aan de kinderopvang van de regering die een paar slordige centen heeft gekost.

    Geplaatst door Svalbart op 20:02 20-jan-2010
  • @ Svalbart: Je bent dus eigenlijk gewoon een tevreden mens. Dat is goed om te lezen.

    Een tevreden mens mag ook wensen hebben, mopperen en kritisch zijn. Daar is niks mis mee, anders blijven we stilstaan in onze ontwikkeling. Stilstand is achteruitgang zeggen ze wel eens en daar ben ik het mee eens.

    Enfin, je hebt de € 75.000,00 dus eigenlijk niet echt nodig. Je redt jezelf met wat je nu hebt. Het geld van de provincie is bedoeld voor hulp aan diegenen bij wie het helemaal mis (dreigt) te lopen en met een eenmalig steuntje in de rug weer de draad op kunnen pakken. Niet dat ze geld krijgen, wel advies en hulp.
    Net zoiets als de hulp die MonaLisa krijgt van haar boekhouder.

    @ MonaLisa: Ik vermoed dat jouw situatie niet vergelijkbaar is met die van Svalbert - maar dat weet ik natuurlijk niet zeker.

    Geplaatst door Rode kwast op 09:20 21-jan-2010
  • @ Svalbert op 20 januari om 20:20 uur: "Alles moet wijken voor de tweeverdiener die een goed salaris hebben." Dat moet ik toch even nuanceren.

    De landelijke politiek heeft in de jaren '80 bedacht dat we van een eenverdienermaatschappij naar een tweeverdienermaatschappij moeten. Daar waren allerlei redenen voor: betere benutting van het arbeidspotentieel, emancipatie en lagere inkomsten per individu (werkende en uitkeringsgerechtigde). Als je nu om je heen kijkt zie dat Nederland niet het enige land was dat deze weg heeft ingeslagen.

    Of het nu een juiste keus is geweest kan ik niet zeggen. Simpelweg omdat er hele grote voordelen, maar ook nadelen zijn op te noemen.
    Wel vind ik dat de uitvoering veel beter had gekund.

    Je noemt kinderopvang en hypotheken. Kinderopvang had de overheid anders kunnen organiseren. Ik doel dan op het Skandinavische model dat in mijn ogen veel beter is (de overheid regelt en bekostigt kinderopvang). Dat huizen nu zo banaal duur zijn hebben we aan onszelf te danken. We zijn met z'n allen bereid geweest om steeds meer te betalen, ook al was dat op de pof. En als verkoper - ook burger - zal het je een worst wezen of iemand zich in de schulden steekt. Dat geld zo makkelijk te lenen was is te danken aan de financiële instellingen. Bij de aankoop van een huis heb je nog onderpand. Totdat je overwaarde gaat financieren. En dan heb je nog leningen voor andere zaken.

    De financiële instellingen hebben allerlei ingewikkelde constructies verzonnen om van alles mogelijk te maken. De regels van de overheid werden steeds omzeild. Ik wil het trage reactievermogen van de landelijke politiek (die de regels voor de overheid opstelt) niet daarmee goedpraten, maar ze lopen - onvermijdelijk - bijna altijd achter de feiten aan.

    De verhouding prijs - inkomen per persoon is in vergelijking met de jaren '70 helemaal anders geworden. Dat begon al in de loop van de jaren '80 met de almaar stijgende huizenmarkt. In de jaren '90 werden zette die trend door in de prijzen van ook andere spullen. De euro heeft het alleen maar verergert. Tweeverdieners hebben immers meer te besteden dan een eenverdiener. Maar een eenverdiener verdient verhoudingsgewijs meer dan een tweeverdiener. Een eenverdiener heeft verhoudingsgewijs ook meer (vaste) kosten. We willen - en moeten ook - steeds meer. Dat kost geld. Maar het inkomen stijgt niet evenredig.

    Mensen die niet of zo weinig mogelijk op de pof (hier bedoeld: lenen) leven, hebben volgens mij op de langere termijn een gelukkiger leven.

    Geplaatst door Rode kwast op 09:41 21-jan-2010
  • Heb nu voor het eerst zorgtoeslag gekregen. In december 34 euro en gisteren 20 januari kreeg ik 86 euro(voorlopige aanslag). Heb het in 2008 ook aangevraagd en kreeg toen 28 euro per maand.Op het einde van het jaar kwam er een definitieve aanslag en moest alles weer terug betalen. 336 euro. Dus maak ik mij niet blij met deze zorgtoeslag. Zet het bedrag op de bank totdat ik de definitieve aanslag binnen heb.

    Geplaatst door Svalbart op 10:16 21-jan-2010
Schrijf een reactie
Op artikelen ouder dan 2 dagen kunt u niet meer reageren.

advertenties

Stelling

'Heksenjacht' op internet goede opsporingsmethode (reageren)
Poll
Mee eens (71%)
Mee oneens (29%)
Totaal aantal stemmen: 439

Plaats uw eigen tekstlink op lc.nl

Adstudio
Adverteren in 5 eenvoudige stappen.
Gemakkelijk en snel advertenties opmaken.
Naar Adstudio

Ochtendeditie

Elke ochtend rond negen uur de ochtendeditie van de Leeuwarder Courant via e-mail? Geef u op voor de nieuwsbrief!

Gouden Gurbes 2010

Gouden Gurbe: de Oscars van de iepenloft-spullen. Volg het nieuws in aanloop naar de uitreiking. Gouden Gurbe 2010

Versla Maartje!

http://www.leeuwardercourant.nl/weblogs/logmaar/article6098068.ece

Natuurlijk weet u het beter. Op Wistikal.nl kunt u dat bewijzen. Neem het op tegen Maartje en win een prijs. verder lezen

Bespaar en win!

advertenties