sluiten
Inloggen
Aangesloten sites bij
sluiten

Rutte hekelt lokale hulp aan Haïti

  • LC | Gepubliceerd op 08 februari 2010, 17:53
  • Laatst bijgewerkt op 08 februari 2010, 18:15
LEEUWARDEN - 

Het is belachelijk dat lokale overheden aan ontwikkelingshulp doen. Dit stelde VVD-partijleider Mark Rutte maandagmiddag tijdens een bezoek aan Leeuwarden.

Rutte refereerde aan de inzameling voor Haïti. Het rijk draagt volgens Rutte genoeg bij op kosten van de belastingbetaler. ,,Prima, maar waarom moeten gemeenten en provincies ook nog eens €20 miljoen bijdragen? Dan denk ik: alstublieft, doe toch normaal.''

Inloggen
Reacties
  • tja, goed punt...

    Geplaatst door praterhater op 18:54 08-feb-2010
  • Voor het eerst ben ik het met hem eens.

    Geplaatst door moppersmurf op 19:00 08-feb-2010
  • sympathieke man, na Geert mijn tweede keuze!

    Geplaatst door Swiebertje op 19:37 08-feb-2010
  • Ja, hielendal mei iens. Marriette Hamer wie by ús mar wie ek gau wer fuort. Oer dizze saken hawwe wy it net hân. It wiene mear skoallebern dyt har wat fregen.

    Geplaatst door hannah50 op 19:41 08-feb-2010
  • Waar bemoeit die eikel zich mee, er landelijk problemen genoeg waar hij zijn energie aan kan besteden.
    Maar datlevert geen stemmen op dus houdt hij daar zijn mond.
    Maar gauw terug naar zijn hok in Den Haag

    Geplaatst door Theoo op 19:41 08-feb-2010

  • Ik begrijp het ook niet. Als er al geld is gegeven hoeft het toch niet nog een keer. jammer trouwens dat Rutte hier mee komt. Ik vind het een verschrikking.

    Geplaatst door Hope op 20:19 08-feb-2010
  • Betutteling, heeft hij niets anders te doen? Hoe lang geleden was hij voor het laatst in Friesland?

    Geplaatst door kman op 20:20 08-feb-2010
  • Theoo op 19:41, je lijkt een CDA stemmer. Want die bepalen wel wat goed voor je is....
    En iemand een Eikel noemen vindt ik niet gepast, hij bemoeit zich met ONS belastinggeld.

    Het besluit om gemeentelijke belastingen te verhogen om Haiti te steunen, een beetje vrije vertaling, gaat weer ten koste van de groep die het net niet kan missen.
    Ik kan geen gemeente verzinnen in Friesland, die zoveel geld bespaard heeft dat dit soort donaties uit een onbelangrijk potje kon komen.
    Niemand van ons heeft tijdens verkiezingen voor of tegen deze vorm van uitgaven kunnen stemmen, en in sommige gevallen is er niet eens formeel overlegd (Provincie Drenthe)

    Iedereen is bij machte (geweest) op vrijwillige basis te doneren, en daar komt zeker nog even een extra heffing via de gemeente belastingen bij...

    Lokale overheden zijn er voor lokale zaken.

    Ik stel voor om een belasting verhoging, afkomstig van een dergelijke gemeente, aan te vechten.

    Geplaatst door TeakeW op 20:35 08-feb-2010
  • helaas voor jou Teake, maar ik ben het nu eens met jou eens of je het nu leuk vindt of niet!

    Geplaatst door Swiebertje op 21:16 08-feb-2010
  • De Nederlander betaalt en geeft dus 3x; 1x zelf, 1x via Koenders en nu dus via gemeente.

    Geplaatst door B.Bats op 21:17 08-feb-2010
  • En zelf ook nog wat overhouden,erg he?

    Geplaatst door kaatser op 21:50 08-feb-2010
  • Swiebertje, dat is niet erg, ik vindt het geen probleem.

    Ik denk dat we geen van beiden aanhangers van een dergelijke partij zullen worden.
    Alleen jammer dat mijn browser bleef hangen, Firefox was een beetje traag vandaag.
    En dus 2 x geplaatst

    Geplaatst door TeakeW op 21:50 08-feb-2010
  • Swiebertje op 21:16 08-feb-2010

    Ook ik sluit mij hierbij aan....

    Geplaatst door Glen op 22:09 08-feb-2010
  • Bij de tsunami ramp in Azië gaf de overheid 3 miljoen euro.
    Bij de watersnood ramp van New Orleans gaf onze overheid het astronomische bedrag van 9 miljoen euro!!
    Nu in tijd van crisis, waarbij onze staatsschuld is opgelopen na een historisch hoogtepunt van 380 miljard euro, waarbij elke "seconde" meer dan 500 euro bij komt, met extreme onorthodoxe bezuinigingen voor de deur geeft onze rooie Koenders 43 Miljoen euro weg!!!!
    Dure propaganda van onze belastingcenten zo vlak voor de aankomende verkiezingen...

    Geplaatst door Glen op 22:21 08-feb-2010
  • Verdorie TeakeW,

    Als jij zo doorgaat, hoef ik niets meer te schrijven! :-)

    Geplaatst door Okay op 22:25 08-feb-2010
  • In principe vindt ik het oo niet nodig dat gemeentes en provincies aan ontwikkelingshulp doen. Dat is hier in Nederland een taak van de overheid. Maar dat geldt dan ook voor buitenlandse zaken. Reken eens uit hoeveel het de gemeentes en provincies per jaar kost, om al die missies naar het buitenland te betalen.

    Geplaatst door kman op 22:29 08-feb-2010
  • Ach, ook provincies en gemeenten wonen in een wereld die groter is dan Nederland. Niet voor niks hebben we al lang banden tussen Nederlandse dorpen en dorpen in het buitenland. Mocht eerst ook niet van de VVD. Daarvan moeten we vooral blijven kneuteren alsof we in de 19e eeuw leven. En laten we nou niet net doen of er in Haïti niks aan de hand is, zeg!!

    Geplaatst door rusk op 07:29 09-feb-2010
  • Nu de DSB wegvalt voor de VVD graaiers zoekt hij nieuw empooi voor zijn bobo's??

    Geplaatst door Arno2008 op 07:44 09-feb-2010
  • Arno2008 op 07:44 09-feb-2010

    Wat een dom gebrabbel zeg......

    Geplaatst door Glen op 10:08 09-feb-2010
  • Dat Rutte met dit punt komt is niet onverwachts. In Drenthe hebben zowel de provinciale VVD als (bijvoorbeeld) de gemeentelijke VVD zich verzet tegen een gift van de provinciale, respectievelijk gemeentelijke overheid voor Haïti. Zonder resultaat weliswaar, omdat onder meer Groen Links en (ik meen) de PvdA vóór de gift waren. Het werd de liberalen zelfs kwalijk genomen dat ze zich tegen de gift uitspraken.

    Ten onrechte, want het standpunt van de VVD om nee te zeggen tegen een gift door een regionale en lokale overheid is naar mijn mening begrijpelijk. Ten eerste heeft een regionale/lokale overheid een budget ter beschikking die moet worden gebruikt voor het goed invullen van de belangen in de eigen regio. Denk daarbij onder meer aan infrastructuur, het bekostigen van verschillende subsidie en uitkeringspotten als de WMO, bijzondere bijstand en werkgelegenheidsprojecten. Dat budget wordt voor een deel van het rijk verkregen en voor een deel uit eigen belastinginkomsten bekostigd. Uiteindelijk gaat het bijna allemaal om door de burger opgehoest belastinggeld. Geld uitgeven aan een regio ver van de eigen regio, zonder dat daar aanwijsbare belangen mee zijn gediend die ten dienste staan van de eigen regio, past daar niet in. De tweede reden is dat internationale hulp een zaak is voor de rijksoverheid.

    Dat zijn de verhoudingen zoals die in dit land zijn afgesproken. Omdat het dikwijls om tienduizenden euro gaat - bedragen waarmee in de eigen regio verschillende initiatieven ondersteund hadden kunnen worden - zijn deze giften niet op hun plek.

    Betekent het bovenstaande dat een regionale/lokale overheid niet over de gemeente-/privincie-/landsgrenzen mag kijken? Neen. De provincie Fryslân heeft vorig jaar door bij te dragen aan Oerol op Governors Island in de V.S. een stukje PR bedreven waar je u tegen zegt. Het kostte de provincie een goeie drie ton en het levert de provincie veel meer op omdat door dergelijke activiteiten veel wordt genetwerkt. Dat is ook een taak van de provincie: PR maken voor je regio wat tot netwerken leidt. Het schept kansen voor bestaande bedrijven en het kan nieuwe bedrijven aantrekken (werkgelegenheid), toerisme en het werkt stimulerend voor je imago. Dat doen giften voor Haïti ook, maar daar staat tegenover dat je één van de velen bent en met werken aan je imago alleen bereik je niks. Goed, je toont humaan te kunnen zijn. En de toegankelijkheid van gehandicapten bij openbare voorzieningen dan?

    Hoe begrijpelijk ook de emotionele argumenten kunnen zijn, moet je je afvragen waarom je wel bezuinigt op bijvoorbeeld thuishulp in de eigen regio en ondertussen veel geld uitgeeft aan iets waar je eigen belastingbetaler nooit iets van terug zal zien. Temeer omdat het eventueel geven van steun aan Haïti een taak van de rijksoverheid is en dat diezelfde rijksoverheid buitengewoon royaal over de brug is gekomen.

    De burger heeft de mogelijkheid om zelf geld te schenken aan Haïti. Naast die vrije bestedingsmogelijkheid betaalt de burger belasting voor bepaalde zaken die de verschillende overheden worden geacht te regelen. Diezelfde overheden kampen daarentegen met het probleem dat er meer geld uit gaat dan binnen komt. Geld geven aan iets wat niet je taak is vergroot dat probleem en creëert - in mijn ogen terecht - op zijn minst fronsende wenkbrauwen, zeker als een zoveelste bezuinigingsronde wordt aangekondigd.

    Geplaatst door Rode kwast op 10:49 09-feb-2010
  • rusk op 07:29 09-feb-2010

    Graag verwijs ik u naar mening op 22:21 08-feb-2010

    Geplaatst door Glen op 10:56 09-feb-2010
  • Rode Kwast, mooi stuk...Tja, anders geven ze toch geld aan "redt de icesaveclub?" Oeps :-)

    Geplaatst door Okay op 11:14 09-feb-2010
  • Rutte heeft gelijk.

    Geplaatst door KatjeKaatje op 11:32 09-feb-2010
  • RUTTE HEEFT VOLKOMEN GELIJK.

    Geplaatst door aj.peenstra op 11:47 09-feb-2010
  • Geplaatst door aj.peenstra op 11:50 09-feb-2010
  • Sommige mensen/partijen zijn nu eenmaal graag gul met geld van anderen. Voor Koenders is dat een de taken waarvoor hij is aangesteld. Dat geldt niet voor lokale overheden.

    Geplaatst door strânljip op 11:56 09-feb-2010
Schrijf een reactie
Op artikelen ouder dan 2 dagen kunt u niet meer reageren.

advertenties

Stelling

Politieke partijen falen, Nederland heeft een zakenkabinet nodig (reageren)
Poll
Mee eens (70%)
Mee oneens (30%)
Totaal aantal stemmen: 632

Plaats uw eigen tekstlink op lc.nl

Adstudio
Adverteren in 5 eenvoudige stappen.
Gemakkelijk en snel advertenties opmaken.
Naar Adstudio

Iets aan de hand?

Verhalen, nieuwsfeiten, foto's: de redactie wil graag reacties van lezers. Tip de krant!

Gouden Gurbes 2010

Gouden Gurbe: de Oscars van de iepenloft-spullen. Volg het nieuws in aanloop naar de uitreiking. Gouden Gurbe 2010

Uitagenda

Nieuw op deze site: het meest complete overzicht van uit-activiteiten in Friesland. Naar de agenda

Bespaar en win!

advertenties