sluiten
Inloggen
Aangesloten sites bij
sluiten

Zeven vangkooien voor muskusratten vernield

  • LC | Gepubliceerd op 12 maart 2010, 11:59
  • Laatst bijgewerkt op 12 maart 2010, 12:09
HOLWERD - 

Bij Holwerd, Blije en Hegebeintum zijn zeven vangkooien voor muskusratten vernield. Deze zijn kapotgemaakt in de periode van 3 tot 10 maart.

Volgens Frank Havik van Wetterskip Fryslân gebeurt het vaker. ,,Het komt wel eens voor dat er een kooi wordt vernield. Maar zeven in zo'n korte tijd is wel erg veel.”

De politie denkt aan een doelbewuste actie. ,,Het gaat om een vrij groot gebied met meerdere vernielingen. Dan ontstaat al gauw het vermoeden dat iemand gericht bezig is geweest om de kooien kapot te maken”, aldus Irene Sloot van politie Friesland.

De vangkooien worden elke week gecontroleerd. Daarbij constateerden de rattenvangers van Wetterskip Fryslân dat de schutwanden van een aantal kooien ook zijn omgebogen. Hierdoor is het moeilijk om de vallen opnieuw te plaatsen. De schade is geschat op ongeveer €1200.

Inloggen
Reacties
  • 1 keer in de week controleren is veel te weinig, dit moet 1 keer per dag worden, als je ziet hoeveel "bijvangst" er krepeert in zo,n vangkooi, vogels en viseen Schande !

    Geplaatst door biker666 op 14:16 12-mrt-2010
  • Er kunnen mij niet genoeg van deze martelwerktuigen worden vernield! Het is een godsgruwelijke schande dat we die dieren op deze wijze aan hun einde laten komen, louter op grond van aannames! Eigenlijk heb ik het grootste begrip voor degenen die deze actie hebben uitgevoerd. Te vergelijken met de Sea Shepherd wat betreft die idiote Japanners en hun 'voor wetenschappelijke doelen' geharpoeneerde walvissen. Ik denk dat er steeds meer van dit soort acties zullen volgen om de samenleving te confronteren met het groeiende verzet tegen de wrede onverschilligheid waar het levens van dieren betreft.

    Geplaatst door Martijn op 16:55 12-mrt-2010
  • Martijn, ik verbaas mij over het feit dat jij schijnbaar overal verstand van hebt. Maar wat nu een walvis te maken heeft met een muskusrat is mij even niet duidelijk.

    Geplaatst door stikelbaarch op 17:41 12-mrt-2010
  • Ik ben benieuwd wat Martijn roept als de dijken het ooit gaan begeven omdat we wat liever moeten zijn voor de dieren........

    Geplaatst door Sjoerdt op 17:57 12-mrt-2010
  • En als straks Martijn zijn familie verzuipt doordat muskusratten de dijken hebben ondermijnd, dan nog blijft Martijn volhouden, dat de muskusrat niet bestreden hoeft te worden.

    Geplaatst door Altrateam op 18:01 12-mrt-2010
  • @stikelbaarch: Ik praat je graag even bij, stikel! De muskusrat heeft niets met een walvis te maken. Maar het feit dat mensen zich kennelijk opwinden over het gemak waarmee we in het wild levende dieren over de kling jagen heeft alles te maken met de vernieling van de vangkooien en het optreden van Sea Shepherd. Van de muskusrat is nooit bewezen dat er een dijken zijn bezweken ten gevolge van het werk van dit dier. Dat ze schade kunnen aanrichten is waar maar hoe groot die schade is is nooit aangetoond. Komt bij dat de manier waarop deze dieren gedood worden erg wreed is. Dat erkennen zelfs de mensen die dat werk doen. In klemmen sterven ze een langzame en pijnlijke dood waarbij ze soms hun poten afbijten om maar vrij te komen. In de vangkooien verdrinken ze wat een minutenlange ellendige doodsstrijd betekent. Ook komen er veel dieren in terecht die al helemaal niet 'schuldig' zijn maar wel kreperen.
    De walvis is sowieso niet schadelijk maar schijnt voor sommige mensen een lekkernij te zijn. En dat is, zoals we weten, voor mensen een reden om alle ethische en morele remmen los te gooien en de betreffende dieren meedogenloos aan hun lekkere trek op te offeren. Walvissen worden in hun voortbestaan bedreigd en zijn derhalve beschermd. Maar hebben slimme japanners en nog een paar onverlaten iets op gevonden: wetenschappelijk onderzoek! Natuurlijk is er niks wetenschappelijks aan hun plannen en belanden de walvissen gewoon op de bordjes van de verwende Japanse consumenten. Overheden falen in het handhaven van het vangstverbod of knijpen twee ogen dicht m.b.t. tot het zgn. wetenschappelijk doel van het vangen. Daarom heeft Greenpeace het op zich genomen d.m.v. Sea Shepherd het naleven van het vangstverbod af te dwingen. En daar hebben ze ook alle recht toe. Dappere mannen en vrouwen maken het de Japanse piraten zo moeilijk mogelijk hun moorddadige werk te doen en ze slagen daar ook aardig in. Het vernielen van de vangkooien is daar in zo verre mee te vergelijken dat het op wrede wijze doden van dieren wier schadelijk niet eens bewezen is voor steeds meer mensen onacceptabel is. Zij werpen zich op als beschermer voor dit dier en het onklaar maken van de vangapparatuur is daar een prima middel voor. Illegaal weliswaar, maar in mijn ogen moreel en ethisch zeer verdedigbaar. dat, mijn beste stikel, is de overeenkomst tussen walvissen en muskusratten.

    Geplaatst door Martijn op 18:17 12-mrt-2010
  • We laten Martijn gewoon een huis huren op het buitendijkse land, en leren zijn katten gewoon gras eten.
    Geen verstand hebben van beesten die hier de natuur in onbalans brengen is niet erg, maar doe dan niet alsof.

    Hij zal het vast ook prachtig vinden dat alle inheemse eekhoorns het moeten afleggen tegen een geïmporteerd stelletje, wat vergelijkbaar met katten, op plekken gekomen is waar deze niet horen.

    In de ogen van Martijn zijn mensen ondergeschikt aan de natuur, dus is het Noorderleech een prima plek voor hem.

    Het kan zijn dat het water af en toe een beetje hoog is, maar daar wen je wel aan.
    Ook je katten wel, die kunnen ook prima zwemmen op zijn tijd.

    Geplaatst door TeakeW op 18:23 12-mrt-2010
  • Martijn, in mijn optiek loopt jou vergelijk een beetje scheef, jij zegt dat de schade die de muskusrat aanricht nooit is bewezen, nee gelukkig niet, zover hebben ze het niet laten komen, verder wat de bestijding aangaat door mensen die er tegen zijn, dat zijn in mijn ogen gewoon vernielers, tenminste diezelfden die de kooien vernielen, dit moeten wij met elkaar weer ophoesten.

    Geplaatst door stikelbaarch op 18:50 12-mrt-2010
  • Martijn op 16:55 : Zo te horen woont Martijn niet in een polder. Ga jij voor Jantje Brinker spelen Martijn, steek jij je vinger in de gaatjes wanneer de dijken door deze beesten zijn verwost?
    Hoe meer kooien hoe beter!

    Geplaatst door Pieter op 18:51 12-mrt-2010
  • Hier kun je weer duidelijk zien tot welk ras Martijn behoort,waar blijft de hulp nam Hope?

    Geplaatst door kaatser op 19:20 12-mrt-2010
  • @stikelbaarch: [..]jij zegt dat de schade die de muskusrat aanricht nooit is bewezen, nee gelukkig niet, zover hebben ze het niet laten komen[..]

    Dus jij vindt het normaal tienduizenden dieren te verdrinken of anderszins wreed om te brengen alleen op grond van aannames? Ook wanneer er alternatieven zijn die misschien wat meer geld kosten? Is een (dieren)leven dan voor jou en je medestanders zo weinig waard dat je daar deze ellende voor op de koop toe neemt?

    Geplaatst door Martijn op 17:17 13-mrt-2010
  • Martijn op 18:17 12-mrt-2010

    die kooien zijn gezet door mensen die dit voor hun werk doen.

    dus gewoon afblijven van andermans spul.

    Geplaatst door snoekje op 17:23 13-mrt-2010
  • Martijn, hoe lang ben jij al niet buiten geweest?
    Ik heb vlak bij de zeedijken in Marrum al eens een trekker in zon gangenstelsel zien gaan....
    En dat soort gevalletjes staan niet op zichzelf.
    Als de muskus familie toevallig aan de andere kant, in de dijk zelf, was gaan graven, had dit nog een prettig effect gegeven.
    Ik heb daar vlak voor de laatste verhoging, het water nog op 30 cm van de bovenkant zien klotsen.

    Wat denk je wat er gaat gebeuren als daar zon "niet bewezen" muskusratten familie in zon dijk zit?

    Op dit moment zijn er in diverse poelen en vijvers, een flinke partij onderwater dieren gewoon gestikt, om jou taal te gebruiken.

    In mijn vijver betekende dat tot vandaag dat ik 3 forse karpers heb mogen bergen, en een 10 tal grotere kikkers.
    De grootste was 50 cm, de kleinste dik 40.

    Door zuurstof tekort, vanwege de laag sneeuw op het ijs, zegt men.
    Dat er zo af en toe een beest het loodje legt, hoort er dus gewoon bij.

    Geplaatst door TeakeW op 17:44 13-mrt-2010
  • Martijn, ik zou ook voor een humanere manier van doden zijn, maar dat brengt zoals je zelf al zegt hogere kosten met zich mee, dan jou aannames, jij neemt ook maar aan dat ze geen kwaad kunnen, ik neem aan, nee ik weet zeker dat ze de dijken ondergraven en dat het wel degelijke schade oplevert. Stel dat ze geen muskusratten meer zouden bestrijden en een boer rijd met zijn tractor in een gegraven gang van een muskusrat en komt daarbij te overlijden, hoe sta jij er dan tegenover. ik ben van mening dat het leven van een mens boven dat van een rat staat, maar daarin zullen wij wel van mening blijven verschillen.

    Geplaatst door stikelbaarch op 17:44 13-mrt-2010
  • Wat voor mildere manier heb jij dan Martijn, om deze dieren het leven te ontnemen?
    Niet alleen klagen over hoe zielig je het vindt, maar ook met oplossingen komen!

    Geplaatst door Mackan op 17:45 13-mrt-2010
  • Ik heb eens zo'n ding op mijn bord gehad, echt er zit erg weinig vlees aan.

    Mijn toenmalige vriendin had Spaans geleerd, en vertaalde van de menukaart "iets met konijn"

    Ja lekker waterkonijn.

    Geplaatst door Vlietster op 17:51 13-mrt-2010
  • stikelbaarch op 17:44 13-mrt-2010

    dan slaat martijn twee vliegen in een klap, de rat blijft leven, en de boer is uitgeschakeld}.

    Geplaatst door snoekje op 18:56 13-mrt-2010
  • Snoekje, jemig, wat voor idee heb ik hem nu weer aan de hand gedaan ;-))

    Geplaatst door stikelbaarch op 19:39 13-mrt-2010
  • Voor Martijns reacties heb ik diep respect.

    Geplaatst door steenbokje op 20:03 13-mrt-2010
  • steenbokje, dat heb ik ook, maar soms ben ik het lang niet met hem eens en dat laat ik ook duidelijk merken, want sommige uitspraken slaan in mijn ogen als een tang op varken, dan draaft hij te ver door.

    Geplaatst door stikelbaarch op 21:00 13-mrt-2010
  • Laten we hopen dat de muskusrat dit jaar een aantal dijken weten te ondermijnen en dan verhalen we onze schade op Martijn de betweter, want van hem mag het best wat extra kosten toch?

    Geplaatst door Altrateam op 21:22 13-mrt-2010
  • Als natuurlijke vijand kent de muskusrat behalven de grootste dierenvijand DE MENS de vos, bunzing, hermelijn, havik en bosuil.

    Zou de mens het natuurlijk evenwicht eerst verstoord hebben, om nu de beestjes een gruwelijke dood in een vangkooi te laten sterven? Hoe barbaars en onderontwikkeld is de mens toch eigenlijk...

    Geplaatst door Lume op 21:24 13-mrt-2010
  • Het vernielen van andermans spullen is nooit goed. In een democratie haal je je gelijk door het overtuigen van je tegenstanders, niet door vandalisme. Dit is dus een volstrekt abjecte methode van actievoeren.

    Geplaatst door peertje op 21:40 13-mrt-2010
  • Martijn. Er moet wel iets aan de overpopulatie gedaan worden. U hebt het over andere mogelijkheden. Want u bent tegen deze manier van vangen.

    Wat voor alternatieve oplossing? En hoeveel duurder is dat dan? En waar moet het geld dan vandaan komen?

    Geplaatst door Lavindel op 22:00 13-mrt-2010
  • Alternatieven?
    1.Neem eens een proef om tijdelijk in een bepaald gebied de bestrijding te staken. Dat zou in Groningen gebeuren maar is om onduidelijke redenen afgelast. Dan kun je, met weinig of geen risico, echt nagaan hoe groot de risico's zijn en hoe de populatie zicht ontwikkelt.
    2. Gebruik het geld dat de bestrijding jaarlijks kost, zo'n € 40.000.000,-- om voorzieningen aan te brengen aan de dijken als het afschuinen en verharden van de walkanten, het aanbrengen van een 'muskusratwerende' folie e.d.
    3. Zet natuurlijke predatoren in die de populatie in balans houden.

    Kost een paar centen maar dan heb je ook wat. Alles liever dan het lijden en doden van deze prachtige dieren die door menselijk toedoen in deze contreien zijn binnengekomen. Maar het is weer het oude liedje. Niet de veroorzaker van de overlast, i.c. de mens, draait voor de gevolgen op maar het onschuldige wezen dat ongewild is geïmporteerd naar een gebied waar het niet thuis hoorde moet weer het loodje leggen en wordt weer het slachtoffer van de menselijke waan dat de wereld van ons is. Wanneer dringt het het nu eens tot al die botte koppen door dat niet alleen de mens maar ook de andere diersoorten even veel recht hebben hier te zijn.

    Geplaatst door Martijn op 01:46 14-mrt-2010
  • @Lavindel: [..]En hoeveel duurder is dat dan? En waar moet het geld dan vandaan komen?[..]
    In een land waar met tientallen miljarden euro's banken overeind worden gehouden kunnen er ook alternatieven worden gevonden die dierenleed voorkomen. Levens moeten niet worden gemeten in geld. Onnodig leed moet worden voorkomen, wat het ook kost! Dat heet met een moeilijk woord beschaving!

    Geplaatst door Martijn op 01:50 14-mrt-2010
  • Wie zegt dat die muskusratten dat niet hebben gedaan. Mischien zijn er inmiddels wel genetisch gemannipuleerde ratten die totaal geen moeite hebben met die kooien. Zeg maar een soort super-muskus-rat. Voor je het weet hebben we een nieuwe deltaplan nodig. In plaats van groene dijken zouden we dan toch asfaltdijken moeten hebben. Zullen de natuurbeschermers niet zo fijn vinden denk ik.

    Geplaatst door kman op 04:30 14-mrt-2010
Schrijf een reactie
Op artikelen ouder dan 2 dagen kunt u niet meer reageren.

advertenties

Stelling

Politieke partijen falen, Nederland heeft een zakenkabinet nodig (reageren)
Poll
Mee eens (70%)
Mee oneens (30%)
Totaal aantal stemmen: 624

Iets aan de hand?

Verhalen, nieuwsfeiten, foto's: de redactie wil graag reacties van lezers. Tip de krant!

Ochtendeditie

Elke ochtend rond negen uur de ochtendeditie van de Leeuwarder Courant via e-mail? Geef u op voor de nieuwsbrief!

Plaats uw eigen tekstlink op lc.nl

Adstudio
Adverteren in 5 eenvoudige stappen.
Gemakkelijk en snel advertenties opmaken.
Naar Adstudio

Gouden Gurbes 2010

Gouden Gurbe: de Oscars van de iepenloft-spullen. Volg het nieuws in aanloop naar de uitreiking. Gouden Gurbe 2010

Bespaar en win!

advertenties