sluiten
Inloggen
Aangesloten sites bij
sluiten

Minder vogels in Waddengebied

  • <ECS_SELECTION/> | Gepubliceerd op 27 oktober 2005, 19:30
  • Laatst bijgewerkt op 28 oktober 2005, 11:18
TEXEL - 

Het gaat niet goed met de vogels op het Wad. Vooral vogels die schelpdieren eten zoals de scholekster, eidereend en kanoet hebben het moeilijk. Dat blijkt uit onderzoek van het Nederlands Instituut voor Onderzoek der Zee (NIOZ). Vijftien van de onderzochte vierendertig soorten wadvogels gaan in aantal achteruit.

Belangrijkste oorzaak is volgens het NIOZ overbevissing door de mechanische schelpdiervisserij. Vogelbescherming Nederland wil daarom dat de schelpdiervisserij uiterlijk over tien jaar wordt gestaakt.

Inloggen
Reacties
  • De grafiek toont juist datgene waar de schelpdiervissers steeds voor hebben gewaarschuwd Dat vermindering van deze visserijen ,teruggang van deze vogelsoorten zal in houden. Op de grafiek kun je precies zien wanneer men serieus is begonnen met deze visserijen te beperken waarna vervolgens de vogelstand is achteruit gegaan Het is jammer deze grafiek maar terug gaat tot 1977 , anders zou je mooi kunnen zien dat de toename van deze vogelsoorten gelijke tred hield met de intensivering van de mosselvisserij en de mechanisering van de kokkelvisserij Elders in de L.C. van vandaag klaagt een wetenschapper dat onafhankelijkheid van onderzoekers steeds verder in de knel komt Dat is voor mij ,na wat ik de laatste 20 jaar aan onderzoeksresultaten over de Waddenzee heb gelezen ,allang duidelijk E de Waal Franekereind 36 Harlingen

    Geplaatst door E de Waal op 00:12 29-okt-2005
  • @E de Waal: Ik zeg wel eens: "Getallen zijn om te manipuleren". Het gezonde verstand, gaat door de getallen verloren. Jouw voorstelling van zaken, als ook het onderzoek werpt veel vraagtekens op. Door schelpdiervisserij gaat natuurlijk de vogels die daarvan afhankelijk zijn achteruit en kunnen daardoor andere soorten vogels zich vestigen, waardoor het aantal soorten omhoog kan gaan en toch minder vogels op het Wad. Ik ben voor zo weinig mogelijk menselijk ingrijpen in de natuur.!!!!!!!!!!!!!!

    Geplaatst door Willempie op 14:06 29-okt-2005
  • Wat wil men nu eigenlijk in en op het wad? Vogels, vissen, schelpdieren of wil men natuur? op het wad? Met deze mooie lange zomers komen de verschillende vogels eerder maar ook later terug van hun verblijfplaatsen. Zijn de zeestromen nog wel het zelfde als 10 20 jaar terug? De natuur is allang niet meer in de waddenzee aanwezig of wil men dat wel graag geloven, omdat men weing of geen invloed heeft op de waterstand in relatie tot eb en vloed. Dit is het omgekeerde van wat in een keurig aangeharkt tuintje gebeurt, men denkt dat men alles beheerst maar er gaat zoveel zo'n eigen gang in dat mooi aangeharkt tuintje.

    Geplaatst door Ytsma op 16:57 29-okt-2005
  • @Ytsma: Jij met je aangeharkt tuintje. GENIET VAN DE ECHTE NATUUR. Laat de natuur de natuur zonder het te willen aanharken.

    Geplaatst door Willempie op 17:02 29-okt-2005
  • Er is een tijd van komen en gaan.(grapje) Maar je kan de natuur niet indelen zo als je graag zou willen,dat lukt ook niet met een tuin.

    Geplaatst door hiemstra op 17:06 29-okt-2005
  • Het heeft zo zijn voordelen met de vogelgriep bij de achterdeur....

    Geplaatst door Thygros op 17:08 29-okt-2005
  • @hiemstra: Een tuin is een uitdrukking van: "VERLANGEN NAAR NATUUR". Het is alleen een afgietsel.

    Geplaatst door Willempie op 17:09 29-okt-2005
  • "Een tuin is het verlangen naar de natuur". Mooie uitdrukking.

    Geplaatst door hiemstra op 17:15 29-okt-2005
  • @hiemstra: Jij zit zeker op driehoog achter.

    Geplaatst door Willempie op 17:19 29-okt-2005
  • Ja,en ik een prachtig balkonnetje,met planten uiteraard.Heb jij een tuin Willempie?

    Geplaatst door hiemstra op 17:21 29-okt-2005
  • @hiemstra: Mijn tuin is ingericht als "NATUUR" ,en zie de prachtigste vogels voorbijkomen. Dat is echt genieten. Nog beter is de echte natuur.

    Geplaatst door Willempie op 17:30 29-okt-2005
  • Dus er is ook namaak natuur.Wist ik niet.

    Geplaatst door hiemstra op 17:32 29-okt-2005
  • @Hiemstra: Bij namaak natuur heb je zijden of kunststof plantjes en beestjes enzo, met een sensor zodat het een tsjilp geluid maakt als je langsloopt

    Geplaatst door Thygros op 17:36 29-okt-2005
  • @hiemstra: Namaak natuur is natuur bedekt met tegels en planten, die het volgende jaar weer vervangen moeten worden omdat ze de winter niet hebben overleeft.

    Geplaatst door Willempie op 17:39 29-okt-2005
  • En zo zijn we waar we waren begonnen,minder vogels in het waddengebied.

    Geplaatst door hiemstra op 17:39 29-okt-2005
  • @Willempie: bedoel je de natuur op de nieuwstad in Leeuwarden soms met die mooie grijze stenen.

    Geplaatst door Herman Wagenaar op 19:00 29-okt-2005
  • @Herman Wagenaar: Zou kunnen, maar ik dacht meer aan de tuintjes van de particulieren, die ook alles bestraten met stenen en tegels. Ook de particulieren weten niet meer wat natuur is en denken inderdaad dat de melk in de fabriek als chemisch prutje wordt gefabriceerd en zodoende bij de supermarkt terecht komt.

    Geplaatst door Willempie op 19:07 29-okt-2005
  • @ Willempie: In Noorwegen is het al niet beter gesteld. Reed achter een melkwagen van TINE en zaten met zæn vieren in de auto toen ik vrog aan die Noren bij mee in de auto: Waar komt de beste melk vandaan. En allen riepen in koor Fra Tine, waar ik op zei. Oh ik dacht dat het hier ook van de koe kwam.

    Geplaatst door Herman Wagenaar op 19:30 29-okt-2005
  • Ik mag hopen dat de volwassen nog wel weten waar de melk vandaan komt,bij kinderen weet ik het minder. En hoe komen we weer op Noorwegen?

    Geplaatst door hiemstra op 19:36 29-okt-2005
  • @hiemstra: door de øåæ misschien.

    Geplaatst door Herman Wagenaar op 19:43 29-okt-2005
  • Ik kan geen Noors lezen.

    Geplaatst door hiemstra op 19:49 29-okt-2005
  • Gaf Fra TINE soms chocolademelk ?

    Geplaatst door Willempie op 19:55 29-okt-2005
  • @hiemstra: Det gjør bra, jeg har ingen problem og snakke og skrive Norsk.

    Geplaatst door Herman Wagenaar op 19:56 29-okt-2005
  • @Willempie. Chocolademelk komt van de bruine koe die in het Groningerland lopen.

    Geplaatst door Herman Wagenaar op 20:02 29-okt-2005
  • De cholademelk in Noorwegen is ontaan in der tijd dat de Groningers met hun tjalken onder zeilen bruine koeien mee namen voor Duitsland. Ze verdwaalden en kwamem op de kust van Noorwegen terecht. Zo kreeg Noorwegen de chocolademelk en zo is dus de Kustvaart ontstaan. Nu sturen ze de verpakte chocolademelk naar Noorwegen toe.

    Geplaatst door Herman Wagenaar op 20:07 29-okt-2005
  • Geloof je zelf zeker

    Geplaatst door T.Tingen op 20:10 29-okt-2005
  • @Herman Wagenaar: Ik dacht even dat je een negerin had getrouwd.

    Geplaatst door Willempie op 20:11 29-okt-2005
  • @Willempie: een Negerin heeft aan de binnenkant van de handen blanke handen. Hoe kan een negerin met blanke handen nu chocolademelk geven.Nee dit komt echt van de Groningse bruine koe uit de buurt van 'tWaar.

    Geplaatst door Herman Wagenaar op 20:16 29-okt-2005
  • MINDER VOGELS IN HET WADDENGEBIED

    Geplaatst door Willempie op 20:20 29-okt-2005
  • ja laten wehet daar eens over hebben

    Geplaatst door T.Tingen op 20:28 29-okt-2005
  • Zie mijn reactie 29-10 14:06

    Geplaatst door Willempie op 20:30 29-okt-2005
  • @Willempie: had ik al gelezen. Maar gooi nu eens eerst een mooi zooitje zand tegen de afsluitdijk om hoog, zodat daar een duinenrij ontstaat met een strand. Daar mogen geen mensen komen en de natuur doet de rest. Begint de Waddenzee met zijn natuur vanaf de afsluitdijk en kun je misschien vanaf het monument zeehondjes bekijken en naar de vogels.

    Geplaatst door Herman Wagenaar op 20:39 29-okt-2005
  • @Herman Wagenaar: Ook nu val ik in herhaling: "LAAT DE NATUUR DE NATUUR" en wil niet alles regelen.

    Geplaatst door Willempie op 20:47 29-okt-2005
  • En nu eerst koffie!

    Geplaatst door hiemstra op 20:51 29-okt-2005
  • @Willempie: Dat begrijp ik. Maar door de afsluitdijk is de natuur daar geweld aangedaan. 2 zaken: Of de afsluitdijk er weg, of we zorgen er voor de de Waddenzee begint vanaf de afsluitdijk met een gemaakt natuurlijk gebied die nadien aan zijn lot wordt overgelaten aan de natuur.

    Geplaatst door Herman Wagenaar op 20:56 29-okt-2005
  • De afsluitdijk is in 1930 aangelegd en was voor mijn tijd, daarom stel ik voor om vanaf nu niet al te veel schadelijke ingrepen te doen. Hiermee wil ik niet zeggen dat er helemaal niets mag gebeuren, maar wel met verstand.

    Geplaatst door Willempie op 21:01 29-okt-2005
  • @willempie: Maar is verstand niet tegen de "natuur"? Waar de mens verschijnt en ingrijpt is de natuur toch per defininite verdwenen, tenzij je accepteerd dat de mens deel is van de natuur en daarmee het ingrijpen van de mens in de natuur ook......

    Geplaatst door Thygros op 21:13 29-okt-2005
  • @Thygros: De mens is een onderdeel van de natuur, maar door hun egoïsme kunnen ze heel veel vernietigen en sluiten ze zich buiten de natuur.

    Geplaatst door Willempie op 21:26 29-okt-2005
  • @ Willempie: soms moet je de natuur een handje helpen. Maar wie ben ik! Mogelijk als je een duinenrij voor de afsluitdijk neer legt met een stuk strand, is het mogelijk dat de haring ook weer in de waddezee komt. Haring is ook het voedels voor de kabeljauw en de vogels. En is daarmee dan ook weer de kraamkamer voor andere soorten van leven. Een kleine aanpassing.

    Geplaatst door Herman Wagenaar op 21:30 29-okt-2005
  • @Willempie: Maar ook dat is dan toch deel van de natuur? Zelfs het egoïsme en de zelfvernietigingsdrang van de mens is natuurlijk blijkbaar. Zoals andere beesten uittsterven door een gebrek aan voedsel of een ziekte...... Zo zal de natuur dan toch ook wel gewoon een eind maken aan de overpopulatie van de mensen, door een vogelgrieppandemie, in combi met aids en kanker bijv?

    Geplaatst door Thygros op 21:31 29-okt-2005
  • @Thygros: Er zal altijd een evolutie in de natuur zijn, maar als de mens uitsterft dan heeft hij het aan zichzelf te danken omdat hij vaak onverantwoord met de natuur omgaat

    Geplaatst door Willempie op 21:39 29-okt-2005
  • @willempie: We worden nu wel erg filosofisch, maar als dat nu eenmaal de natuur van de mens is? Is de dino uitgestorven door zijn omgeving of doordat die zich niet bij hem aanpastte? Heeft de mens de natuur in de maak of moeten we gewoon doen wat we doen? Kunnen we de boel sturen of zijn we slechts deel van een cyclus? Kan de mens onverantwoord omgaan met de natuur, aangezien we deel uitmaken van die natuur?Is het juist onze taak om bepaalde organsime en soorten uit te roeien, als er al een taak is? Ik denk niet dat we die vraag kunnen beantwoorden als mens, we zullen dus gewoon moeten doen wat ons met ons gezond verstand het meest leuk en verstandig vinden.

    Geplaatst door Thygros op 21:51 29-okt-2005
  • @Thygros: Het gaat niet om een enkele dode of een enkel dier, maar een gek van een mens kan met een atoombom of een ander massavernietigingswapen de hele mensheid en de hele natuur vernietigen.

    Geplaatst door Willempie op 21:59 29-okt-2005
  • Waar praten we eigenlijk nu over. De poolkap is aan het afsmelten. De Barentszee wordt warmer en daardoor is er minder voedsel aan plankton. De plankton trekt de haring aan en met de haring de kabeljauw die Skrei heet op zijn Noors. De haring is ook in trek bij de pinquins en de pingquins weer bij de ijsberen. Nu dit allemaal aan het verdwijnen is, heeft de ijsbeer minder kans om te overleven door dat er te weinig voedsels is voor hem. De Skrei/ Torsk/ Jagende kabeljauw en vers zeer lekker, trekt normaal vanuit de Barentzszee naar de Lofoten de Noordzee op, waar een deel achterblijft op de Noordzee wateren. De haring in het Skagersrak en de Vlaardengronden en de Doggersbank zorgen voor het voedselketen voor de kabeljauw en de andere soorten van vis. De Wadden zee kan hierin een grote kraamkamer zijn voor het leven van de vissen en de vogels op de Waden en Noordezee. Dit is in het kort het weergeven van de voedsel keten vanaf de Noordpool. En vul dit nu maar in. Heb ik Groenland nog niet eens mee genomen in mijn betoog. Kun je na gaan.

    Geplaatst door Herman Wagenaar op 22:03 29-okt-2005
  • @Herman Wagenaar: Schommelingen van de temperatuur in de natuur zullen er altijd zijn, maar één ding is zeker dat de mens hierop veel invloed heeft en dan krijg je het versnelde effect waarover je spreekt.

    Geplaatst door Willempie op 22:09 29-okt-2005
  • @Willempie: Daar zijn we het over eens dat de natuur zijn eigen weg gaat. Maar het opwarmen van de Barentzs Zee houdt in dat de warme golfstroom vroegtijdig afbreekt. Dit komt omdat het koude water op de noord pool naar beneden zakt, waardoor het het warme water dus aantrekt. Nu er dus minder koud water naar beneden zakt, trekt het minder warm water aan en het gevolg is dus meer warm water in de Oceanen, waardoor er meer orkanen daar door ontstaan. Dit is het andere gevolg daarvan.

    Geplaatst door Herman Wagenaar op 22:18 29-okt-2005
  • @Herman Wagenaar: Als ik het goed begrijp, beschrijf je het opwarmen van de natuur met de gevolgen vandien. Temperatuurschommelingen wat nu in een mensenleven afspeelt gebeurde vroeger over duizenden jaren. Het gaat om oorzaken en gevolgen.

    Geplaatst door Willempie op 22:36 29-okt-2005
  • Juist , dit is een versnelde versie veroorzaakt door de mens. Ben ik nog vergeten er aan toe te voegen de oefeningen van de Marine van alle landen op zee. Hierbij worden oefenbommen gebruikt die tot explosie worden gebracht. Hierbij sterven vele vissen, soms meer dan 2 vissers boten kan dragen bij 1 explosie. Daarbij zijn ook vissen die door de klap zo zijn beschadigt dat ze niet meer voort kunnen planten. Dan heb ik het nog niet eens over de bodum onderzoeken voor het vinden van olie en gas. waar vele tonnen aan vis de dood in gejaagd word. Niemand die je daar over hoort. Als oud zeeman zijn de veel dode vissen gezien door dit soorten van actie's.

    Geplaatst door Herman Wagenaar op 22:46 29-okt-2005
  • Maar allemaal goed en wel met de Waddenzee.We kennen het allemaal bij naam, maar dan houdt het voor de meesten wl op. Op de vraag waar de meeste vis zit, komt denk ik geen antwoord.

    Geplaatst door Herman Wagenaar op 18:42 30-okt-2005
  • @herman: duh, das een inkoper, in het water!

    Geplaatst door Thygros op 18:50 30-okt-2005
  • @Thygros: helemaal mis!!!!

    Geplaatst door Herman Wagenaar op 18:56 30-okt-2005
  • En toen was het stil op de Waddenzee. Op de vraag waar de meeste vis zit, hier het antwoord. TUSSEN DE KOP EN DE STAART.

    Geplaatst door Tuskar Feeder op 20:16 30-okt-2005
  • Juist!

    Geplaatst door Tuskar Feeder op 20:31 30-okt-2005
  • Was mijn antwoord toch beter, bij 1 vis zit het meeste tussen kop en staart, maar de meeste vis zit toch echt in het water.....

    Geplaatst door Thygros op 20:32 30-okt-2005
  • Nee Thygros, Hoe weet jij nu voor 100 % zeker dat er vis in het water zit. Zeker is in ieder geval dat de meeste vis tussen de kop en de staart zit.

    Geplaatst door Herman Wagenaar op 21:02 30-okt-2005
  • Een mooie afsluiter voor deze discussie.

    Geplaatst door hiemstra op 21:35 30-okt-2005
  • ......

    Geplaatst door Roadrunner op 21:59 17-feb-2007
  • @Herman Wagenaar op 30-10 21:02: En als de vis nu geen staart heeft ..?

    Geplaatst door Birsen op 21:31 12-apr-2007
Schrijf een reactie
Op artikelen ouder dan 2 dagen kunt u niet meer reageren.

advertenties

Stelling

Rol koningin tijdens formatie is te groot. (reageren)
Poll
Eens (46%)
Oneens (54%)
Totaal aantal stemmen: 745

Gouden Gurbes 2010

Gouden Gurbe: de Oscars van de iepenloft-spullen. Volg het nieuws in aanloop naar de uitreiking. Gouden Gurbe 2010

Iets aan de hand?

Verhalen, nieuwsfeiten, foto's: de redactie wil graag reacties van lezers. Tip de krant!

Plaats uw eigen tekstlink op lc.nl

Adstudio
Adverteren in 5 eenvoudige stappen.
Gemakkelijk en snel advertenties opmaken.
Naar Adstudio

Uitagenda

Nieuw op deze site: het meest complete overzicht van uit-activiteiten in Friesland. Naar de agenda

Bespaar en win!

advertenties